مقالات

خصوصیات لوله PVC و UPVC; تفاوت‌ها و کارایی‌ها

پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی

ویژگی‌های لوله PVC و UPVC

در درجه‌ی اول شاید فکر کنید خصوصیات لوله PVC و UPVC شبیه بهم هستند و فرقی با هم ندارند و یا از یک جنس هستند اما چنین نیست و این دو تفاوت کوچکی با هم دارند. از ویژگی‌های لوله PVC یا پلی وینیل کلراید لوله‌ای مقاوم و در عین حال سبک هست. این لوله پلاستیکی و منعطف پذیر است.

در حالی که لوله ی UPVC از پلی وینیل کلرید غیر پلاستیکی تهیه شده و در واقع می‌توان آن را همان لوله‌ی پی وی سی غیرپلاستیکی دانست. این لوله از لوله‌ی PVC سخت تر است.

لوله‌ی UPVC ماده ای به نام فتالات یا BPA در خود دارد و در نتیجه می‌توان از آن برای انتقال آب آشامیدنی استفاده کرد. بعلاوه از دیگر تفاوت‌های این دو لوله اینه که لوله‌ی پی وی سی غیرپلاستیکی در برابر حریق مقاومت بالاتری دارد و از لوله‌های PVC مقاوم تر است. از لوله‌های PVC برای انتقال آب غیر شرب استفاده می‌شود زیرا نمی‌تواند استانداردهای بهداشتی را رعایت کند.

در ادامه در مورد ویژگی‌های لوله PVC و UPVC به صورت مجزا بیشتر توضیح می‌دهیم .

خصوصیات لوله‌ی PVC

لوله‌های PVC از پر استفاده ترین لوله‌های پلاستیکی در دنیا هستند که تقاضا برای آنها هر ساله بیشتر و بیشتر می‌شود .

لوله‌های پلی وینیل کلراید یکی از جایگزین‌های مناسب برای لوله‌های فلزی است و از آن در سیستم های آبیاری و زهکشی استفاده می‌شود . در ادامه به برخی از ویژگی‌های لوله‌های PVC اشاره می‌کنیم:

 

لوله ی پی وی سی

1- یکی از ویژگی‌های لوله PVC استفاده‌ی آسان از آن می‌باشد. شما می‌توانید لوله‌های PVC را به راحتی برش دهید و با چسب حرارتی به هر صورتی که می‌خواهید بهم بچسبانید.

2- این لوله‌ها به واکنش‌های شیمیایی مقاوم اند و در برابر مواد خورنده، شیمیایی، روغن و الکل و غیره مقاوم اند و دچار فرسایش نمی‌شوند .

3- نسبت به جریان برق و گرما عایق اند.

4- لوله‌ی PVC در برابر آتش مقاوم هست و بسیار دیرتر از سایر مصالح ساختمانی آتش می گیرد. بعد از سوختن هم گاز HCI از خود آزاد می‌کند که مانع از رسیدن اکسیژن به منطقه‌ی آتش و در نتیجه خاموش شدن آن می‌گردد .

5- قابل بازیافت هست.

6- از خصوصیات لوله PVC، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ آن هست.

خصوصیات لوله‌های UPVC

از لوله‌های UPVC بیشتر در فضای باز استفاده می‌شود. نسبت به خورشید و رطوبت مقاوم اند و دچار فرسایش نمی‌شود. این لوله مقاوم به دمای بالا و در دمای محیط دچار تغییر شکل نمی‌شود .

در ساخت لوله‌های UPVC از کلسیم و روی به جای سرب استفاده می شود. در نتیجه از نظر محیط زیستی بهداشتی‌تر می‌باشد و برای انتقال آب آشامیدنی قابل استفاده هست .

از این لوله‌های برای انتقال آب شهری، کشاورزی و صنعتی، فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، انتقال انواع سیالات، زهکشی و جمع کردن آب‌های سطحی و حفاظت از کابل‌های برق و مخابرات استفاده می‌شود .

برخی از خواص لوله‌های UPVC به شرح زیر می‌باشد:

– از دیگر خصوصیات لوله UPVC، نسبت به جریان الکتریسیته عایق هستند. در برابر مواد شیمیایی دچار خوردگی نمی‌شوند و این ویژگی هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی آن وجود دارد.

– این لوله‌ها نسبت به مواد نفتی مقاوم اند

– لوله‌های UPVC انعطاف پذیری خوبی دارند و نسبت به شکستگی مقاوم اند. بنابراین این لوله ها می‌توانند بدون شکسته شدن تغییر شکل بدهند و این موضوع در شرایطی که امکان حرکت و لرزش وجود دارد بسیار مفید می‌باشد.

لوله ی پی وی سی غیرپلاستیکی

– استحکام کششی در آنها دو برابر بیشتر از لوله‌های پلاستیکی دیگر می‌باشد. این لوله‌ها می‌توانند ضخامت و وزن کمتری داشته باشند. به همین خاطر هست که حمل و نقل آنها آسان می‌باشد و آسیب‌های حین کار به حداقل می‌رسد.

– این لوله‌ها در برابر ضربه مقاوم هستند.

– سطح داخلی این لوله ها بسیار صیقلی می‌باشد. بنابراین باعث می‌گردد حرکات مایعات در آن با مقاومت کمتری روبه‌رو شود. بعلاوه محلی در مسیر مایعات برای انباشته شدن باکتری‌ها و آلودگی‌ها هم وجود ندارد.

به همین خاطر هست که این لوله‌ها برای انتقال آب مناسب اند زیرا نه سرعت انتقال به مرور زمان کُند می‌گردد و نه بهداشت آن به خطر می افتد. در دراز مدت این ویژگی تاثیر زیادی بر هزینه‌ی نگهداری می‌گذارد.

– از آنجایی که در ساخت این لوله از سرب و قلع و سایر فلزات سنگین استفاده نشده است، لذا مشکل حل شدن آنها در آب آشامیدنی هم وجود ندارد. (تجمع این فلزات در بدن به مرور زمان منجر به سرطان می‌شود.)

– از خصوصیات لوله UPVC اینه که در برابر شعله و گرما هم مقاومت بالایی دارند. همانند لوله‌های PVC از خود گازی آزاد می‌کنند که منجر به خفه شدن آتش می‌گردد .

خصوصیات لوله PVC و UPVC

لوله های پی وی سی و یو پی وی سی تفاوت هایی دارند که قبل از خرید باید آنها را بدانید. در این مقاله کوتاه به معرفی این دو لوله، تفاوت و کاربردهای هرکدام خواهیم پرداخت.

لوله PVC چیست؟

لوله پی وی سی مختصر شده عبارت “پلی وینیل کلراید” است و نوعی پلاستیک می باشد که مصرف جهانی دارد. این لوله در مواردی مثل صنعت ساختمانی، بهداشت، حمل و نقل، بسته بندی، طراحی و هنر کاربرد دارد. استفاده از لوله ها بسیار راحت است؛ چون میتوان به راحتی آنها را به اشکال مختلفی تبدیل کرده و سپس این اجزا را با استفاده از حرارت بهم وصل کرد. سهولت در استفاده یکی از مزایای این لوله هاست که باعث شد جایگزین لوله های مسی و آلومینیومی شوند.

لوله UPVC چیست؟

از این لوله در ساخت و ساز، پنجره سازی، پروفیل های درب و.. کاربرد دارند. لوله یو پی وی سی از سنگ و نفت برای اولین بار در سال 1912 در آزمایشگاه تولید شد. این لوله ها بسیار سفت و سختی بالایی دارند و زیر فشار خیلی شدید می توانند تغییر شکل بدهند. این لوله ها با توجه به مواد سازنده شان، در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی، پوسیدگی و.. مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

تفاوت لوله UPVC و لوله PVC چیست؟

هر دو لوله از مواد تقریبا مشابهی ساخته شده اند. پلی وینیل کلراید در لوله پی وی سی باعث سفت و سختی آن می شود به طوری که تولید کنندگان اتصال پلیمرهای پلی استر را به پی وی سی انجام می دهند. این پلیمرها انعطاف پذیری لوله های پی وی سی را افزایش داده که کار را ساده‌تر می کند. درحالی که در لوله یو پی وی سی با حذف این عوامل پلاستیسیته، محصولی مشابه لوله های چدن تولید می شود.

لوله های PVC بهترین گزینه برای حفظ محیط زیست

لوله های PVC نسبت به لوله های دیگر گزینه بهتری برای حفظ محیط زیست می باشد. ساختار شیمایی این لوله ها کربن کمتری داشته و انرژی کمتری را هنگام ساخته شدن مصرف می کند. با توجه به وزن کمی که دارد، نیروی کمتری برای جا به جایی صرف می کند و همچنین ماندگاری بیشتری دارد. ساختار هموار لوله های PVC باعث می شود که در طول استفاده، نیاز کمتری به تلمبه زنی پیدا شود و ضد سوراخ بودن و مقاومت این نوع لوله از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

لوله های PVC به راحتی بازیافت می شوند و این روند می تواند چند بار تکرار گردد بدون اینکه لوله کیفیت خود را از دست بدهد. برای بازیافت هر کیلوگرم لوله PVC از انتشار 2 کیلوگرم کربن دی اکسید به محیط زیست جلوگیری می شود.

هزینه کمتر لوله های PVC

خرید و نصب لوله های PVC می توانند هزینه پروژه های ساخت و ساز را تا مقدار زیادی کم کنند. مقاومت و طول عمر بالای این لوله ها باعث می شود تا مدت زمان زیادی نیاز به تعویض نداشته باشند و در نتیجه هزینه های انجام دوباره کارهای ساخت و ساز هم از صورتحساب پروژه کاسته می شود. در تکنولوژی لوله های قدیمی، احتمال سوراخ شدن لوله ها تا 40 درصد هم می رسید اما قابلیت نشتی ناپذیری لوله های PVC این احتمالات را به صفر می رساند. دلایل اصلی قیمت پایین این لوله ها بازیافت گسترده و فراوانی در بازار، وزن کم و هزینه جا به جایی پایین می باشد.