مقالات

نحوه اتصال لوله های یو پی وی سی

نحوه اتصال لوله های یو پی وی سی

برای متصل کردن لوله های پی وی سی و یو پی وی سی، روش‌های متنوعی وجود دارد. اغلب این روش‌ها برای هر دو نوع PVC و uPVC کاربرد دارند و می‌توانید از آن‌ها برای اتصال نهایی لوله‌ها بکار ببرید. این مقاله دو روش اصلی اتصال این لوله‌ها را آموزش می‌دهد.

روش‌های اتصال لوله های یو پی وی سی

دو روش اصلی از روش‌های متصل کردن لوله‌های uPVC عبارت هستند از: بکارگیری از سیمان مخصوص پی وی سی و چفت کردن با واشر لاستیکی.

معمولا توصیه می شود از طریقه اول یعنی بکارگیری از سیمان پی وی سی برای بستن لوله‌ها استفاده نمایید. چرا که راه حلی دائمی است و دوام و استحکام بیشتری ارائه می‌دهد. در ادامه هر دوی این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

اتصال لوله های یو پی وی سی با سیمان پی وی سی

از بین گزینه‌های نحوه اتصال لوله های UPVC، متصل کردن لوله های یو پی وی سی با بکار گرفتن از سیمان، روشی بسیار مطمئن است. زیرا اگر به شکل درست انجام شود می‌تواند تا سال‌های سال پا بر جا بماند و هیچ مشکلی ایجاد نکند. این روش چیزی فراتر از صرفا چسباندن لوله های یو پی وی سی به همدیگر است. در این روش لوله‌ها به خوبی به همدیگر جوش می خورند و پیوندی قوی تشکیل می‌دهند.

این سیمان مخصوص در واقع سطح پلاستیکی لوله یو پی وی سی را ذوب می‌کند و بعد از حدود سی ثانیه، لوله‌هایی که در کنار همدیگر قرار داده شده اند به خوبی با همدیگر جوش می خورند و محکم می شوند. این روش مزیت‌های بسیاری دارد.

اتصال لوله های یو پی وی سی با سیمان پی وی سی

مهم ترین عاملی که باعث می‌شود از بین انواع روش‌های اتصال لوله‌های یو پی وی سی، طریقه استفاده از سیمان قوی ترین راه باشد، این است که بعد از چسباندن تمام لوله‌ها شما یک ساختار واحد و یکپارچه خواهید داشت. سیمان باعث می شود تا همه لوله‌ها و اجزای تشکیل دهنده سیستم لوله کشی، مانند یک قطعه واحد عظیم و البته بسیار محکم عمل کنند. در ادامه مراحل متصل کردن لوله‌های یو پی وی سی با استفاده از سیمان پی وی سی را می‌بینیم:

  • حتما مطمئن شوید که همه لوله‌ها و قطعات به درستی سر جای خود قرار گرفته اند (زوایا، جهت و غیره). برای اطمینان بیشتر خوب است که یک بار لوله‌ها را با همدیگر جفت کنید تا ببینید همه چیز مطابق نقشه است و اشکالی وجود ندارد.
  • مطمئن شوید که هم لوله‌ها و هم نقاط اتصال هیچ گونه آلودگی و گرد و خاک پاک نداشته باشند. به این نکته به خصوص اگر از لوله‌های پی وی سی استفاده کنید بسیار حائز اهمیت است.
  • مقدار کمی از سیمان پی وی سی را روی سطح داخلی لوله و جایی که علامت توقف یا stop وجود دارد بریزید. علامت توقف در واقع یک زبانه کوچک در بخش انتهایی لوله می باشد.
  • لوله را در محل مورد نظر قرار دهید و آن را تا انتها فشار دهید و تا سی ثانیه نگهدارید. اگر با دست نتوانستید لوله را تا انتها در محل مورد نظر فرو کنید، از یک چکش یا یک تکه چوب برای ضربه زدن به لوله و کیپ کردن آن در جای مورد نظر بکار بگیرید.

اتصال لوله های یو پی وی سی با استفاده از چفت و بست

اتصال لوله های یو پی وی سی با استفاده از چفت و بست

بکار گیری از چفت و بست لاستیکی برای متصل کردن لوله های یو پی وی سی یک راه حل دائمی و همیشگی محسوب نمی شود اما با این حال روشی مطمئن و قابل اتکا است. معمولا در مواردی که لازم نیست لوله های یو پی وی سی به شکل دائمی به هم جوش بخورند، از این شیوه استفاده می شود. تا به شکل موقت استحکام کافی بین پیوندها به وجود بیاید.

این روش به شما امکان می دهد تا بعدا بتوانید موقعیت لوله ها را عوض کنید. همچنین آن‌ها را به راحتی از همدیگر باز کرده و جا به جا نمایید. اگرچه این روش با محدودیت‌هایی مواجه است. به عنوان مثال به اندازه چسب سیمان پی وی سی محکم نیست. علاوه بر آن برای متصل کردن لوله‌هایی که تو کار هستند کارایی ندارند.

مراحل اتصال لوله های یو پی وی سی با بکاربردن از چفت و بست به این شکل می باشد:

  • لوله را در محل مورد نظر قرار دهید. حتما مطمئن شوید که به شکل مطلوب درجای خود قرار گرفته است. اگر لازم شد، از یک چکش برای محکم کردن لوله تا انتهای ظرفیت آن استفاده کنید.
  • از یک دریل ۱.۸ اینچی استفاده کنید تا در میانه راهی که لوله و محل اتصال به هم می رسند، یک سوراخ ایجاد کنید. این سوراخ به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر از پیچ گوشی استفاده نمایید.
  • با استفاده از یک دریل، پیچ را در همان سوراخی که در مرحله قبل ایجاد کردید وارد نمایید و آن را تا انتها وارد لوله کنید. مطمئن شوید که پیچ توانسته تمام مسیر را تا انتها طی کند و لوله‌ها را همدیگر پیوند دهد.