مقالات

خواص حرارتی و مکانیکی PVC; کاربردها و مزایا

خواص حرارتی لوله رده 40

PVC یکی از پرکاربرد و کارآمدترین نوع پلاستیک در صنعت جهان امروز می‌باشد. این نوع پلاستیک در ساخت انواع ضخامت لوله از جمله لوله رده 40 نقش بسزایی ایفا می کند.

لوله های پلاستیکی قابلیت اشتعال فراوانی دارند. علاوه بر این در صورت اشتعال، سطح سوختن آن ها نیز افزایش می یابد. اما یکی از خواص لوله PVC در نوع لوله رده چهل اینه که در صورت اشتعال، تنها محلی که در معرض آتش یا گرما قرار گرفته است، خواهد سوخت.

البته که ویژگی های متفاوتی در این رده از لوله PVC وجود دارد. ما در اینجا سعی داریم به بررسی خواص این نوع از لوله پلاستیکی (خصوصیت حرارتی PVC و مکانیکی آن) بپردازیم. همراه ما باشید.

لوله رده 40 چیست؟

در بین لوله های پلاستیکی از جنس PVC که از آن ها با عنوان لوله پلیکا فشار نیمه قوی نیز یاد می شود، لوله چهل بسیار معروف هست.

استفاده معمول و اصلی لوله های PVC ، مصارف فاضلابی می‌باشد. اما این لوله ها برای مصارف صنعتی، آب آشامیدنی و ایجاد مسیر لوله کشی خانه ها نیز کارایی دارند. به منظور استفاده  های گوناگون، انواع ضخامت لوله در این لوله های پلیکا وجود دارد.

لوله رده 40 یکی از انواع این لوله‌هاست که سایز و ضخامت مخصوص به خود را دارد. این لوله قطری برابر با 40 میلی متر دارد و ضخامتی آن معادل 3 میلی متر اندازه گیری شده است.

در بین انواع ضخامت لوله‌ها، لوله رده چهل نوع PVC، کاربرد اساسی در زمینه لوله کشی دارد. سایر لوله‌ها نیز ممکن هست برای لوله کشی استفاده شوند. اما در بیشتر موارد لوله رده 40 مختص لوله کشی می‌باشد.

لوله رده 40 و خواص حرارتی آن

به طور کلی در تمام انواع لوله های پلاستیکی، قابلیت هدایت حرارت به نسبت سایر جنس ها، پایین تر است.  بنابراین اتلاف حرارت و همچنین جذب حرارت از طریق جداره ها، در لوله رده چهل بسیار پایین محسوب می شود.

مزیت حرارتی لوله پلاستیکی به خصوص در نوع PVC، سبب شده است که برای سیستم های فاضلاب بسیار مناسب تلقی شوند.

از مهم ترین مزایای مرتبط با خواص حرارتی لوله PVC رده 40، باید به ته نشین نشدن مواد چرب درون فاضلاب و کاهش میزان نرخ تخلیه اشاره کرد.

نکته ای که در رابطه با این لوله PVC و سایر انواع ضخامت لوله در مصارف ساختمانی وجود دارد، مرتبط به نوسانات درجه حرارت است. نوسانات شدید درجه حرارت در هنگام طراحی تاسیساتی، نکته ای است که اکثر افراد را به استفاده از لوله PVC رده چهل ترغیب می کند.

همچنین اگر لوله های پلاستیکی به درستی در تاسیسات مهر و موم بندی نشوند، امکان اتفاق نوسان غیر قابل کنترل، وجود خواهد داشت. این نوسان در اثر حرارت بالا می تواند منجر به تاب خوردگی و پیچ لوله پلاستیکی شود.

در مجموع لوله رده 40 از نوع PVC وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، نرم می شود. به همین خاطر در صورت شناخت و استفاده درست، بسیار کاربرد دارد. میزان تحمل گرما در لوله رده چهل به نسبت سایر انواع ضخامت لوله های PVC، از بین 50 تا 150 درجه متغیر است.

لوله رده 40 و خواص مکانیکی آن

خواص مکانیکی PVC را در مقایسه با لوله های فلزی باید بررسی کرد. موضوعی که به طور کامل مشخص هست، نسبت مقاومت پلاستیک در مقابل فلزست.

لوله های پلاستیکی، مقاومت بسیار کمی دارند اما در مقابل فلز از قابلیت انعطاف بیشتری برخوردار هستند. مقاومت PVC در برابر نیروهای کششی، از حد معمول نیز فراتر است.

با افزایش درجه حرارت، مقاومت مکانیکی لوله رده 40 نوع PVC کاهش می یابد؛ اما مقاومت آن در برابر ضربه بیشتر از قبل می شود.

لوله های پلاستیکی، محکم و در عین حال بسیار انعطاف پذیر به حساب می آیند. بنابراین ضربه های خارجی به سطح را به صورت حداقلی و خود به خود کاهش می دهند.

بد نیست بدانید در لوله هایی که جنس تردی دارند در مقابل لوله های پلاستیکی غیر PVC امکان صدمه پذیری زیادی وجود دارد.

در مجموع…

لوله رده 40 از نوع PVC به عنوان یکی از پرکابردترین انواع ضخامت لوله در ساختمان و تاسیسات مرتبط به آب آشامیدنی یا فاضلاب محسوب می شود. این لوله در مقایسه با سایر لوله ها اعم از پلاستیکی یا فلزی، مقاومت و انعطاف متفاوتی از خود نشان می دهد.

از نظر مکانیکی خاصیت انعطاف پذیری در لوله رده چهل غیر قابل چشم پوشی است. با افزایش حرارت این خاصیت نیز افزایش خواهد یافت. از نظر خصوصیت حرارتی PVC نیز رابطه مذکور برقرار می‌باشد. زیرا این قابلیت و حتی سوختن در اثر گرما، این لوله را متفاوت جلوه می دهد.

در صورتی که نقطه ای از لوله بسوزد، مختص همان نقطه خواهد بود و به سایر نقاط گسترش نخواهد یافت. اگر به دنبال یک لوله کشی مقرون به صرفه و مناسب، چه از نظر صنعتی و چه مصارف عمده ساختمانی هستید، لوله رده 40 (PVC) می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شما باشد.