مقالات

تفاوت لوله‌های pvc و upvc; کاربردها و امکانات

تفاوت لوله های pvc و upvc

ممکن است بارها به عناوین لوله‌های pvc و upvc مواجه شده باشید. در نگاه اول این دو نوع لوله شبیه هم بوده و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر ندارند اما زمانی که به ساختار و کاربردهای این نوع لوله‌ها بنگردید متوجه خواهید شد که در بسیاری از موارد همانند یکدیگر عمل نمی‌کنند از این رو در این مقاله به تفاوت لوله‌های pvc و upvc پرداخته شده است.

لوله‌های pvc و upvc دارای تفاوت هایی بوده که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

مواد سازنده لوله‌های pvc و upvc

Pvc که مخفف کلمه polyvinyl chloride می‌باشد، Pvc ساده و از جنس پلاستیک هست. اگرچه وزن این نوع لوله‌ها کم است، اما با این حال بسیار مقاوم بوده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه انعطاف پذیری این ماده افزایش یافته، در هنگام ساخت از نرم‌کننده‌هایی بکار گرفته می‌شود.

UPVC مخفف کلمه UN plasticized polyvinyl chloride هست و از نظر ساختار و مواد تشکیل دهنده با Pvc تفاوت دارد. در هنگام ساخت این نوع لوله از هیچ گونه نرم کننده ای استفاده نخواهد شد از این رو انعطاف پذیری یکی از تفاوت این دو لوله‌ می‌باشد.

در واقع لوله‌های Pvc حاوی مواد نرم کننده ای به نام‌های BPA و فتالات هستند که موجب انعطاف پذیری بیشتری بیشتر این لوله‌ها می‌گردند. نامگذاری لوله‌های upvc نیز به همین منظور می‌باشد. از آنجایی که upvc فاقد مواد نرم کننده است به آنها unplasticized می‌گویند.

مواد سازنده لوله‌های pvc و upvc

کاربرد لوله‌های pvc و upvc

از آنجایی که این لوله‌ها در ساختار و مواد تشکیل دهنده با یکدیگر متفاوت هستند، در نتیجه دارای کاربردهای متفاوتی نیز می‌باشند که در زیر به آنها اشاره گردیده است.

کاربرد لوله‌های upvc

لوله‌های upvc در موارد زیر کاربرد دارند:

– در سیستم‌های تامین آب شهری

– منتقل کننده مواد شیمیایی نظیر کلرید

– به عنوان محافظ لوله‌های برق

– در صنایع کشاورزی برای آبیاری محصولات

– به عنوان لوله‌های تهویه

– منتقل کننده نفت خام

وغیره

کاربرد لوله‌های pvc

لوله‌های pvc در موارد زیر کاربرد دارند:

– pvc سبز در خطوط فاضلاب شهری

– pvc سفید، آبی و خاکستری برای انواع خطوط سرویس آب سرد

– کاندوئیت

– pvc سفید رنگ در ساخت دریچه تخلیه زباله

– مورد استفاده در فضای باز

و غیره

طول عمر لوله‌های pvc و upvc

یکی دیگر از تفاوت لوله‌های pvc و upvc، میزان ماندگاری و دوام آنها می‌باشد. از آنجا که به هنگام تهیه و تولید لوله‌های pvc از نرم‌کننده‌هایی بکار گرفته می‌شود و دارای طراحی متفاوتی نسبت به لوله های upvc می‌باشند، این لوله ها دوام و طول عمر کمتری دارند.

با این وجود هر یک از این دو مورد در برابر عواملی نظیر نور خورشید و اکسیداسیون مقاوم هستند و دچار خرابی نمی‌شوند. همچنین در بسیاری از موارد، مقاومت لوله‌های pvc در مقایسه با لوله‌های ABS در برابر اشعه uv خورشید مقاوم تر می‌باشد.

طول عمر لوله‌های pvc و upvc

نحوه نصب و اتصال لوله‌های pvc و upvc

در نگاه اول هر دو لوله دارای بدنه ای سخت و محکم می‌باشند که به سادگی قابل بریدن نمی‌باشند. از این رو برای برش pvc و upvc از اره‌های تیز کمک گرفته می شود. البته لازم به ذکر هست که منظور از سختی و استحکام به حدی نیست که برای برش این لوله‌ ها نیاز به ابزارهای برقی بسیار قدرتمند باشد.

برای نصب و جایگذاری لوله‌های پلاستیکی، از حلال استفاده خواهد شد. این حلال ها موجب می‌شوند تا در ابتدا پلاستیک کمی ذوب شود و سپس به یکدیگر جوش بخورند. این امر سبب ایجاد اتصالی محکم می‌گردد و از نشتی آب جلوگیری می نماید.

حلال‌های مورد استفاده به هنگام نصب لوله‌های pvc و upvc با یکدیگر متمایز هستند و این ویژگی یکی دیگر از تفاوت لوله‌های pvc و upvc می‌باشد.

هزینه لوله‌های pvc و upvc

لوله‌ های pvc و upvc یکی از انواع ارزان ترین مصالح ساختمانی می‌باشند که کاربردهای فراوانی دارند. به طور کلی برای خرید لوله‌های pvc طول و یا وزن لوله محاسبه می‌شود و نسبت به آن مبلغی دریافت می‌شود.

در واقع هرچه لوله‌ های انتخاب شده ضخیم تر باشند و دارای لایه‌های کلفت تری باشند، به نسبت هزینه بیشتری نیز دریافت خواهد شد. توجه داشته باشید که این لوله ها در ضخامت های مختلف تولید می‌شوند.

ایمنی لوله‌های pvc و upvc

از آنجایی که در ساخت لوله‌های upvc از هیچ گونه نرم کننده و ماده شیمیایی استفاده نمی‌شوند، این لوله‌ ها برای محیط زیست مناسب تر خواهند بود چرا که بر طبق آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که لوله‌ های pvc به دلیل دارا بودن فتالات ها نظیر دی بوتیل، بنزیل بوتیل و DEHP به محیط زیست نفوذ کرده و آسیب می رسانند.

علاوه بر این مورد، در مجاورت سیم‌های برق که به وسیله pvc محافظت می‌شوند، بخارهای HCl تشکیل شده و همین امر موجب می شود تا احتراق و آتش بوجود آید. در نتیجه برای محافظت از سیم‌های برق مناسب نمی‌باشند.

این در حالیست که لوله‌ های upvc از این خطرات عاری هستند و مشکلی به وجود نمی‌آورند.

امید هست با مطالعه مطالب فوق توانسته باشید اطلاعات مفیدی درباره تفاوت لوله‌ های pvc و upvc کسب نمایید.

 

تفاوت لوله‌های pvc و upvc

لوله پی وی سی یا لوله پلیکا با لوله یو پی وی سی تفاوت هایی دارد که لازم است آنها را بشناسید. در این مقاله کوتاه به بیان این تفاوت ها بر اساس مزایا و معایب آنها می پردازیم.

مزایای لوله پی وی سی

  • این لوله سبک وزن بوده و به آسانی قابل حمل است.
  • رسوب و جلبک در آن تشکیل نمی شود.
  • در قسمت های مربوط به آب آشامیدنی و موارد بهداشتی قابل استفاده است.
  • نصب آسان
  • در سایزهای متفاوت قابل طراحی است.

مزایای لوله یو پی وی سی

  • در برابر فشار، ضربه و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر حرارت و سرما یا یخ زدگی مقاوم است.
  • نصب آسان و سریع
  • قطعات و اتصالات این لوله تنوع بالایی دارد.
  • در اکثر موارد ساختمانی قابل استفاده است.
  • هزینه نگهداری و ترمیم کم
  • عمر طولانی و باکیفیت دارد.

تفاوت لوله پی وی سی و یو پی وی سی

یکی از معایب لوله های پی وی سی که موجب تفاوت میان این دو لوله شده؛ شکنندگی بالا و تحمل گرمای پایین آن است. به همین منظور شرکت های پتروشیمی تصمیم گرفتند لوله‌هایی با مقاومت بالاتر به نام “یو پی وی سی” تولید کنند.

یکی دیگر از تفاوت های این دو لوله در نحوه ساخت آنهاست. در واقع هر دو لوله از جنس پلی وینیل کلراید ساخته شده با این تفاوت که در لوله پی وی سی، پلی استر را به پی وی سی وصل می‌کنند ولی در لوله یو پی وی سی این ترکیب پلاستیکی وجود نداشته و لوله تا حدودی شبیه لوله چدن ساخته می‌شود.

پنجره های uPVC

برای ساخت چهارچوب پنجره و یا در معمولا از مواد PVC استفاده نمی شود اما ممکن است که به اشتباه آنرا به این نام صدا بزنند. در عوض، uPVC  برای چهارچوب پنجره و یا ساختن در استفاده می شود چرا که در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم بوده و به ندرت دچار تغییرات ظاهری می شود. پنجره هایی که با چهارچوب uPVC ساخته شده اند زمانی شروع به تغییر ظاهری خواهند کرد که دمای هوا بسیار بالا باشد.

مزیت های استفاده از لوله های PVC

۱. لولهPVC  می تواند به راحتی بدون اینکه کیفیت خود را از دست بدهد، بازیافت شود و به شکل های مختلف دیگر در بیاید

۲. استفاده از لوله های بازیافت شده PVC  می تواند بهترین گزینه برای ساخت و ساز باشد چرا که هم هزینه کمتری دارد و هم با بازیافت هر کیلوگرم از این لوله ها می توانید از انتشار دو کیلوگرم کربن دی اکسید در محیط زیست جلوگیری کنید.

۳. از آنجایی که لوله های PVC کم وزن هستند و ساختار پلاستیک کم کربنی دارند، مصرف آنها معقول بوده و در جریان ساخته شدن، انرژی کمتری را مصرف می کنند.

مزیت های استفاده و لوله های uPVC

۱. موادuPVC  کاملا پایدار بوده و در برابر طبیعنت واکنش ناپذیز می باشد. این نوع لوله ها می توانند تا دمای 60 درجه سانتی گراد را هم تحمل کنند. چنین قابلیتی باعث می شود که لوله های uPVC بهرین گزینه برای جا به جایی آب شرب و انواع دیگر مایعات باشد.

۲. وزن این نوع لوله ها از لوله ای فلزی بسیار کمتر بوده و این امر باعث می شود که جابه جابه و نصب آنها بسیار آسان تر باشد.