مقالات

لوله فلکسی چیست و چه کاربردهایی دارد

انواع لوله های فلکسی

مسلماً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید تجهیزاتی را در خارج از ساختمان نصب کنید که دارای کابل‌های برقی باشد و نگران این باشید که بارش باران یا تابش خورشید به آنها آسیب برساند و منجر به آتش سوزی یا سایر حوادث شود. یکی از این تجهیزات گران قیمت که بیشتر در بیرون از ساختمان نصب می‌شود، دوربین‌های مدار بسته هست. خوشبختانه روشی برای محافظت از این کابل ها وجود دارد و آن هم بکار بردن لوله فلکسی است.

لوله فلکسی یا لوله فلکسیبل انواعی از لوله‌های محافظ هست که برای حفاظت از کابل‌های مخابراتی، کابل‌های ساختمانی و هر کابلی که به محافظت در برابر باد و باران نیاز دارد بکار گرفته می‌شود. این لوله ها، لوله هایی فلزی و منعطف هستند که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم اند . این لوله ها از جنس فلز هستند و توسط پوشش گالوانیزه پوشیده شده اند.

مزایای لوله فلکسی

محافظ‌های زیادی برای کابل ها وجود دارند اما لوله فلکسی مزایایی دارد که آن را بسیار ویژه می‌کند برخی از این مزایا به شرح زیر اند:

مزایای لوله فلکسی

– کشش و چرخش بسیار بالای این لوله‌ها باعث شده است که آنها را بتوان از سخت ترین مسیرها عبور دارد و به هر شکلی که می‌خواهید درآورید.

– انعطاف پذیری بالای این لوله‌ها این امکان را به آنها داده است که در کمترین زاویه ها تا شوند.

– این لوله‌ها در برابر ساییدگی و خوردگی به شدت مقاوم اند.

– قدرت تخلیه ی الکتریسیته ساکن به زمین را دارند.

– طول عمر بالایی دارند.

– در برابر اشعه ی خورشید و حرارت مقاوم اند.

با این حال این لوله‌ها، معایبی هم دارند. یکی از معایب بزرگ لوله فلکسی مقاوم نبودن آنها فشار و ضربات فیزیکی سنگین است.

کاربردهای لوله فلکسی

این لوله به دلیل مزایایی که در بالا گفته شد، کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند در بخش‌های مختلف ساختمانی استفاده شود. اما یکی از اصلی ترین کاربرد این لوله، در دوربین مدار بسته است. تعدادی از دوربین‌های مدار بسته در بیرون از ساختمان نصب می‌شوند و برای محافظت از کابل‌های آن به لوله فلکسی نیاز است.

انواع لوله‌های فلکسی

به طور کلی می‌توان لوله فلکسی را به دو دسته تقسیم کرد:

لوله فلکسی بدون روکش

این لوله؛ نوعی لوله ی فلزی منعطف پذیر بدون روکش پلاستیکی هست. این نوع لوله بیشتر در جاهایی کاربرد دارد که امکان قرارگیری کابل‌ها در معرض رطوبت بسیار پایین است یا زمانی که می‌خواهید از آنها در محیط های داخلی استفاده کنید. از این نوع لوله فلکسی در حفاظت از کابل‌های دوربین مدار بسته استفاده نمی‌شود و کاربردهای دیگری دارد.

لوله فلکسی بدون روکش

لوله فلکسی روکش دار

نوع دیگر از این لوله که در حفاظت از کابل‌های دوربین‌های مدار بسته بکار برده می‌شود، لوله فلکسی روکش دار است. این لوله، یک لوله ی فلزی با روکشی از جنس پلاستیک (pvc) هست. در نتیجه می‌توانید با خیال راحت از این لوله ها به صورت روکار و توکار استفاده کنید.

تولید لوله فلکسی

بسته به نوع کاری که می خواهید، این لوله‌ها را می‌توانید در سایزهای مختلف از بازار تهیه کنید. لوله فلکسیبل محدوده ی سایزی گسترده ای دارد و شامل سایزهای   4، 6، 9، 11، 13، 16، 21، 25، 29، 36، 42، 48، 52، 63، 75 و 100 می باشد.

قیمت لوله فلکسی

عوامل مختلفی بر قیمت لوله فلکسیبل موثر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از :

– برند شرکت تولید کننده

– قطر لوله

– نوع لوله ( روکش دار یا بدون روکش)

– قیمت ارز

– تعداد و متراژ لوله

و…

شما می‌توانید این لوله‌ها را هم از ابزارفروشی‌های معتبر خریداری کنید و هم اگر می خواهید در حجم بالا خریداری کنید، می‌توانید به صورت مستقیم به سایت شرکت های تولید کننده مراجعه کرده و به صورت اینترنتی سفارش دهید.

قیمت لوله فلکسی

نحوه‌ی استفاده از لوله فلکسی

برای وارد کردن کابل ها به داخل این لوله از سیم‌های پلاستیک فنری استفاده می‌شود که کار را بسیار راحت تر می‌کند.

از بست های خاصی هم برای نصب لوله فلکسی‌ها استفاده می‌شود. این بست ها متناسب با اندازه ی لوله فلکسی‌ها اندازه های مختلفی دارند. برای اتصال این لوله‌ها به هم یا به سطوح ، از گلند استفاده می کنند با این حال گلند می‌تواند به مرور زمان به لوله فلکسی‌ها آسیب بزند و آنها را باز کند. اما بکار بردن آنها مزایایی هم دارد. به عنوان مثال وقتی از گلند برای لوله فلکسی‌های محافظ کابل‌های دوربین مدار بسته بکار می برید، مانع از ورود حشرات به داخل لوله می‌شود.

پنج مزیت برتر لوله های فلکسی

۱) دوام بالا: این نوع لوله های برق کمک می کنند تا به بهترین نحو از سیم های برق محافظت شود. برای درست کردن این لوله ها از ماده خام لوله های PVC استفاده شده است که قدرت فیزیکی بالایی را به این لوله ها می دهد و دوام آنها را بلاتر می برد. علاوه بر این، لوله های فلکسی از القا شدن فشار، پارگی و شکافته شدن سیم های قرار داده شده در داخل خود جلوگیری کرده کرده و از بروز حوادث الکتریکی جلوگیری می کنند.

۲) انعطاف پذیری: فلکسیبیلیت به معنی انعطاف پذیری می باشد و همانطوری که از اسم این لوله ها (فلکسی) پیداست، این نوع لوله ها به سیم ها اجازه می دهند تا بدون شکستگی و پارگی، خم شده و بر روی هرگونه سطحی قابل نصب باشند. از این نوع لوله ها به خصوص در برنامه های کاربردی تجاری استفاده می شود.

۳) کاربرد راحت:  لوله های فلکسی بسیار سبم وزن بوده و معمولا فرآیند نصب آسانی دارند. به علاوه این لوله ها با قیمت مناسبی که دارند، در بین برق کاران بسیار مرسوم می باشند.

۴) کاربردی: لوله های فلکسی از آتش گرفتن سیم های برق جلوگیری میکند. در صورت استفاده این لوله ها در برنامه های کاربردی تجاری، برای برق کشی برنامه های فضای باز بسیار ایده آل به نظر می رسند. به همین دلیل است که بسیاری این لوله ها را کاربردی و همه فن حریف می دانند.

۵) دسترسی آسان: این لوله ها در هر شکل و اندازه ای قابل دسترسی می باشند تا نیاز های متفاوت را برآورده کنند.