مقالات

نکات مهم لوله و اتصالات; روش‌ها و راهکارها

لوله‌های پلاستیکی، لوله‌های ایمن و محکم بوده و بسته به نوع آنها کاربردهای فراوانی دارند. از جمله موارد پرکاربرد لوله‌های پلاستیکی می‌توان به اتصال خطوط سرویس آب شهرداری اشاره نمود. اما کار با این نوع لوله‌ها نیازمند برخورداری از مهارت و اطلاع از نکات مهم لوله و اتصالات می‌باشد.

به همین خاطر در این مقاله درباره برش و چسباندن لوله‌های پلاستیکی به یکدیگر اطلاعاتی قرار داده شده است.

برش و چسباندن لوله‌های پلاستیکی

اندازه گیری و برش لوله‌های پلاستیکی

یکی از مهمترین مراحل کار با انواع لوله و اتصالات، اندازه‌گیری می‌باشد. در صورتی که لوله‌ها به خوبی اندازه گیری شوند در اتصالات به مشکل برخورده و ممکن است آب از بین درز لوله‌ها نشتی دهد. برخی از افراد بر این باورند که برای اندازه گیری و برش لوله‌ها ابتدا لوله ها را در کنار یکدیگر قرار داده و سپس در مکان های مورد نیاز برش انجام می‌گیرد.

این در حالی است که اگر با این روش لوله‌های خشک را اندازه گیری کرده و برش ها را انجام دهید با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. چرا که در این حالت شما فضای لازم برای سیمان و پیچش لوله‌ها در یکدیگر را در نظر نگرفته اید.

– برای اتصال لوله‌های پلاستیکی به یکدیگر از چسب استفاده می‌شود. اما عملکرد این چسب‌ها با چسب‌های معمولی متفاوت می‌باشد. در این لوله‌ها، چسب همانند نوعی حلال عمل کرده و موجب خوردگی لوله ها می شود. هنگامی که دو لوله توسط چسب به یکدیگر متصل می گردند، در واقع ابتدا توسط مواد شیمیایی ذوب می شوند. سپس اتصال صورت می گیرد. به همین خاطر اتصالات محکم بوده و نشتی رخ نمی دهد.

– یکی از نکات مهم به هنگام برش اینه که برای اندازه گیری دقیق فقط از توپی اتصالات تا لبه بیرونی لوله را اندازه گرفته تا به عمق دقیق سوکت دست یابید.

نکات مهم لوله و اتصالات قبل از چسباندن

با توجه به نوع لوله و اتصالات، مراحل آماده سازی و چسباندن کمی متفاوت می باشند. اما در هر صورت برای کار با لوله‌های پلاستیکی باید همه آنها را از هرگونه آلودگی، روغن، چسب و غیره پاک نمایید.

– برای شروع اتصالات در ابتدا با یک سنباده یا تمیز کننده شیمیایی، لوله‌ها را تمیز نمایید. استفاده از تمیزکننده‌های شیمیایی موجب می‌شوند تا به طور آهسته واکنش‌های شیمیایی آغاز شده و برای اتصال آماده شوند.

– توجه داشته باشید که برای عملکرد بهتر چسب، نیاز هست تا لوله‌ها خشک باشند.

– برای اتصال دقیق لوله‌ها، آنها را در عمق یک سوم تا یک دوم نصف سوکت جایگذاری نمایید.

نحوه اتصال و چسباندن لوله و اتصالات

همانطور که اشاره شد، چسب برای لوله‌های پلاستیکی همانند حلال عمل می نماید از همین رو به اتصال لوله‌ها به یکدیگر، جوشکاری حلال گفته می‌شود.

از جمله نکات مهم لوله و اتصالات اینه که باید سریع عمل کرده و وقت تلف نکنید. همچنین سعی کنید آشفته نشده تا کار با ظرافت بالایی انجام گیرد.

نحوه اتصال و چسباندن لوله و اتصالات

1- قبل از استفاده از سیمان و آسترکشی، اطمینان حاصل کنید که برش‌های انجام شده به صورت مربع می‌باشند. تا زمانی که برش‌های انجام شده به خوبی انجام نشوند، اتصالات به درستی عمل نخواهند کرد.

2- توجه داشته باشید که مواد مورد استفاده نظیر چسب‌ها، سیمان، انواع پاک‌کننده‌ها و غیره که در اتصالات نقش مهم و تاثیرگذاری دارند، منقضی نشده باشند.

3- هنگامی که از لوله‌های از نوع PVC و CPVC استفاده می‌کنید، مستلزم بهره گیری از primer ها می‌باشید. این primer ها باید با داخل و خارج لوله‌ها تماس داشته باشند. از این آغازگرها به حد نرمال یعنی نه کم و نه خیلی زیاد استفاده کرده تا لوله های پلاستیکی برای اتصال به خوبی آماده شوند.

4- پس از زدن primer تا زمانی که هنوز مرطوب است و به طور کامل خشک نشد، هرچه سریعتر سیمان بزنید. از دیگر نکات مهم اینه که بازه زمانی 5 دقیقه برای انجام این امور مناسب هست اما بیشتر از این زمان، primer خشک خواهد شد.

5- لوله‌ها درون اتصالات قرار داده و آن را در حدود یک چهارم بچرخانید. این کار موجب می‌شود تا سیمان به خوبی پخش شده و اتصال محکم تری ایجاد گردد.

6- پس از آنکه سیمان لوله و اتصالات را به وسیله سیمان به یکدیگر چسباندید، حدود 30 ثانیه نگه داشته تا لوله‌ها به وسیله پرایمر ابتدا ذوب شود. سپس توسط سیمان به یکدیگر بچسبند. پس از گذشت 30 ثانیه پرایمر و سیمان های اضافی را از اطراف اتصالات پاک نمایید.

7- توجه داشته باشید که زمان سفت شدن سیمان‌ها با یکدیگر متفاوت است. قبل از استفاده از سیمان‌ها درباره نوع آن تحقیق نمایید.

توجه به نکات فوق می‌تواند تا حد  زیادی در نحوه اتصال لوله‌ها و عدم نشتی آب موثر واقع شود بنابراین در هنگام کار با انواع لوله‌ها به این موارد دقت نمایید.

نکات مهم در مورد لوله و اتصالات

امروزه اهمیت خرید و نصب درست و اصولی لوله و اتصالات به کار رفته در لوله کشی ساختمان بر هیچکس پوشیده نیست. به همین منظور توجه به یک سری نکات درباره لوله و اتصالات ضروری است.

  • جنس لوله و اتصالات: این لوله ها از جنس پلیمر و پلی اتیلن ساخته شده و در برابر رطوب و رسوب بسیار مقاوم هستند. جنس آنها در برابر مواد خورنده بسیار مقاوم بوده و می تواند 50 تا 100 سال عمر کند.
  • شرایط محل نصب: باید قبل از نصب لوله حتما به ویژگی های آب و هوایی محل نصب توجه داشته باشید. از طرفی باید میزان فشار وارده به این لوله ها را برآورد کرده و حساب شده پیش بروید.
  • برند لوله: شرکت های داخلی و خارجی بسیاری لوله پلیکا می سازند که از این میان باید برندی که کیفیت و دوام بالاتری دارد را انتخاب کنید.
  • تناسب میان لوله و اتصالات: بست مناسب باعث می شود که لوله در جای خود در اثر فشار یا ضربه جابه جا نشود. به همین منظور باید فشارهای وارده به لوله از سمت داخل و خارج را برآورد کنید. همچنین لوله در محل اتصال نباید دارای پوسیدگی یا ترک باشد. همچنین مواد خورنده ممکن است به اتصالات آسیب وارد شود.
  • قیمت لوله و اتصالات: هرگز به محصولات ارزان قیمت اعتماد نکنید. خرابی لوله و اتصالات بعد از نصب می تواند آسیب جبران ناپذیر و ضرر مالی زیادی به شما وارد کند. پس برای اینکه هزینه تعویض و تعمیر آنها را ندهید، حتما از لوله پلیکاهایی با کیفیت بالا استفاده کنید.