مقالات

استفاده لوله یو پی وی سی برای لوله کشی استخر

لوله یو پی وی سی برای استخر

منظور از لوله کشی استخر، تمام سیستم لوله ها، اتصالات و دریچه هایی هستند که آب را از استخر خارج و آن را تصفیه می‌کنند و سپس به استخر بر می‌گردانند. امروزه یکی از بهترین انواع لوله ها برای لوله کشی استخر، لوله های پی وی سی و یو پی وی سی می‌باشند. علاوه بر آن استفاده از لوله یو پی وی سی در جکوزی نیز بسیار رایج شده است؛ بنابراین در این مطلب کاربرد لوله UPVC در لوله کشی استخر و جکوزی را بررسی می‌کنیم.

کاربرد لوله UPVC در لوله کشی استخر

کاربرد لوله UPVC در لوله کشی استخر

طبیعتا وظیفه هر لوله کشی و پیمانکاری که استخر می‌سازد، این است که از بهترین لوله‌ها و اتصالات برای ساخت استخر استفاده نماید. چرا که استفاده از مواد بی کیفیت و اتصالات ضعیف در ساخت استخر، باعث بروز مشکلات فراوانی می‌شود که نشت کردن آب فقط یکی از آن‌ها است.

لوله‌های PVC و UPVC که در ساخت استخر کاربرد دارند در دو دسته بندی اصلی قرار می‌گیرند:

  • 1-لوله UPVC سفت و سخت
  • 2-لوله UPVC نرم یا انعطاف پذیر

حالا بیایید این دو نوع لوله UPVC را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها در لوله کشی استخر و جکوزی برای شما کارایی بیشتری دارند.

کدام نوع از لوله یو پی وی سی برای ساخت استخر بهتر است؟

اگر استخر شما درون زمین طراحی شده است، استفاده از لوله یو پی وی سی سفت و سخت را برای استخر به شما توصیه می‌کنیم.

استفاده لوله UPVC جهت استخر حساسیت‌های زیادی دارد چرا که کوچک ترین شکستگی و خوردگی در لوله‌ها باعث از کار افتادن استخر و یا حتی آسیب‌های جدی تری به ساختمان می‌شود. لوله های UPVC سفت اگر چه فرایند نصب سخت تری دارند، اما نسبت به لوله UPVC نرم یا همان انعطاف پذیر استحکام بسیار بالاتری داشته و به راحتی آسیب نمی بینند.

لوله UPVC نرم راحت تر شکسته می‌شود و یا ترک بر می‌دارد. همچنین بعضی از حیوانات و جانوران می‌توانند این لوله‌ها را بجوند آن را سوراخ کنند. در نتیجه برای ساخت استخر‌هایی که سیستم لوله کشی آن‌ها زیر زمین است، استفاده از لوله UPVC نرم اصلا توصیه نمی شود.

لوله یو پی وی سی برای ساخت استخر

مقایسه لوله UPVC سفت و لوله UPVC نرم برای لوله کشی استخر

در ابتدا بیایید نگاهی بی اندازیم که این دو نوع لوله UPVC چه شباهت‌هایی با هم دارند:

– لوله‌های UPVC نرم و سفت، هر دو از یک ماده اولیه ساخته شده اند و ترکیب شیمیایی آن‌ها یکسان است.

– برای برش و چسب زدن این لوله ها از یک نوع ابزار و سیمان پی وی سی استفاده می شود.

– برای اتصال این لوله‌های UPVC از چفت و بست (فیتینگ) مشابه استفاده می شود.

حالا وقت آن است به تفاوت‌های لوله‌های UPVC سفت و نرم بپردازیم:

– لوله UPVC سفت، همانطور که از نام آن مشخص است انعطاف پذیری خیلی کمی دارد. در نتیجه اگر در بخشی از سیستم لوله کشی استخر لازم شود لوله‌ها تغییر جهت دهند، در صورت استفاده از لوله UPVC سفت باید آن قسمت از لوله برش داده شود و یک اتصال فیتینگ به آن نصب شود. راه دیگری نیز وجود دارد که در آن با حرارت دادن و خم کردن لوله جهت آن را عوض می کنند. هر دو روش ذکر شده برای تغییر مسیر لوله UPVC سفت، نیاز به صرف زمان و البته مهارت لوله کش دارند.

– از طرف دیگر لوله UPVC نرم یا انعطاف پذیر از موادی ساخته شده است که باعث می شوند این لوله بسیار نرم تر باشد و در نتیجه انعطاف پذیری آن به شکل چشمگیری بالا باشد. وقتی در بخشی از لوله کشی نیاز باشد تا مسیر لوله عوض شود، لوله کش به راحتی لوله UPVC نرم را می‌چرخاند و خم می‌کند و به حرکت ادامه می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود تا سرعت لوله کشی بالا برود و وقت کمتری صرف شود.

پس به طور کلی مساله بین لوله های محکم تر اما نصب سخت تر و لوله های نرم تر اما نصب آسان و سریع تر است. همانطور که اشاره شد، برای لوله کشی هایی که زیر سطح زمین انجام می شوند، استفاده از لوله های نرم و انعطاف پذیر اصلا توصیه نمی شود.

این لوله‌ها هم در برابر فشار و هم در برابر حشراتی مانند موریانه ها بسیار آسیب پذیر هستند. این امر باعث می شود که اگرچه نصب آن ها سریع و راحت انجام می شود، اما در دراز مدت با خراب شدن مداوم به دلیل مقاومت پایین آن ها، باید وقت و هزینه بیشتری صرف تعمیر آن ها بکنید؛ اما لوله‌های سفت و محکم ماندگاری و مقاومت بسیار بالاتری دارند و اگر به شکل درست نصب شوند تا بیش از ۷۵ سال بدون مشکل کار می‌کنند.