مقالات

کاربرد لوله نیوپایپ چیست؟

کاربرد لوله نیوپایپ چیست؟

لوله نیوپایپ به لوله‌هایی گفته می‌شود که معمولا از پنج لایه تشکیل شده اند و از مقاومت، استحکام و البته انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. کاربرد لوله نیوپایپ بسته به این که از چه جنسی ساخته شده باشد، متفاوت است و به همین دلیل روز به روز افراد حرفه ای بیشتری از آن ها استفاده می‌کنند. در این مطلب کاربرد و ویژگی‌های نیوپایپ و همچنین ساختار لوله نیوپایپ را بررسی کرده ایم.

مزایای لوله نیوپایپ چیست؟

لوله نیوپایپ و مزیت ها

ویژگی‌های نیوپایپ Pex-al-pex

یکی از رایج ترین انواع لوله نیوپایپ، لوله‌های Pex-al-pex می‌باشند. دلیل نام گذاری این لوله ها ساختار ساندویچی و لایه لایه آن است. در ساختار لوله‌های نیوپایپ PEX اشاره دارد به پلاستیک پلی تیلین و منظور از AL آلومینیومی است که در لایه میانی قرار دارد؛ به عبارت دیگر لایه بیرونی و درونی از جنس پلاستیک پولی تیلین بوده و بین آن ها یک لایه آلومینیوم قرار داده شده است و همه این لایه ها با چسب به همدیگر متصل شده اند. قیمت لوله نیوپایپ به ساختار لوله نیوپایپ بستگی دارد. به طور کلی لوله‌های نیوپایپ سه نوع PE-AL-PE، PEX-AL-PEX و PERT-AL-PERT دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند به عنوان مثال کاربرد لوله نیوپایپ نوع PEX-AL-PEX با PE-AL-PE تفاوت دارد. قیمت لوله نیوپایپ نیز با توجه به همین ویژگی ها تعیین می‌شود.

مهم ترین ویژگی لوله‌های نیوپایپ Pex-al-pex این است که این لوله هم مزیت ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر عوامل شیمیایی را به دلیل پلاستیکی بودن دارد، و هم به دلیل آلومینیومی که در لایه میانی به کار رفته ظرفیت تحمل فشار بالایی نیز دارد. محصول نهایی یک لوله نیوپایپ قابل خم شدن، انعطاف پذیر، ضد زنگ و مقاوم در برابر اکثر روغن ها، چربی، حلال‌های نمکی، اسیدها و بازها می‌باشد.

ویژگی های نیوپایپ Pex-al-pex

کاربرد لوله نیوپایپ Pex-al-pex

لوله های نیوپایپ Pex-al-pex که به اختصار به آن ها PAP هم می‌گویند، به طور گسترده در سیستم‌های لوله کشی تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین برای سیستم‌های گاز و هوای فشرده نیز می شود از لوله های PAP استفاده کرد. برای اتصالات سیستم لوله نیوپایپ Pex-al-pex معمولا از قطعات فلزی استفاده می‌شود.

به طور کلی کاربرد لوله نیوپایپ در سیستم گرمایی بود که باعث شد این لوله ها مورد توجه قرار گرفتند. ویژگی‌های نیوپایپ باعث می شوند تا برای سیستم گرمایی بسیار ایده آل باشند چرا که به راحتی تغییر شکل نمی‌دهند و پایداری بالایی دارند. البته همانطور که اشاره شد، کاربرد لوله نیوپایپ در موارد گوناگونی می‌باشد که در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره می‌کنیم:

  • – لوله کشی آب گرم و سرد؛ هم برای ساختمان های تجاری و هم مسکونی
  • – سیستم گرمایشی و سرمایشی مانند سقف، کف و دیوارها
  • – سیستم ذوب یخ و برف در محیط بیرون
  • – سیستم گرمایشی زمین ورزشی/ نگهداری از زمین چمن
  • – سیستم لوله کشی و توزیع هیدرونیک

کاربرد لوله نیوپایپ Pex-al-pex

مزایای لوله نیوپایپ Pex-al-pex

نصب آسان و سریع:

محل اتصالات لوله های PAP معمولا چفت و بست های فشاری یا واشر های از پیش نصب شده ای دارد که کار با آن ها بسیار راحت است. این اتصالات نیازی به لحیم کاری یا حرارت دادن برای جوش خوردن ندارند و می شود در کمترین زمان ممکن به راحتی آن ها را نصب کرد. مگر این که بخواهید لوله های نیوپایپ را به لوله های قدیمی مسی خود پیوند بزنید.

انعطاف پذیری:

شما می‌توانید تنها با دست خود لوله های نیوپایپ را در هر جهتی که می‌خواهید خم کنید بدون این که نگران شکستن یا از جا در رفتن آن ها باشید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا به راحتی آن را دور دیوار ها یا تیرچه های کف ساختمان بچرخانید. لوله های نیوپایپ می توانند تا ۳ اینچ بدون این که گره بخورند خم شوند که باعث می شود نیاز به زانویی به حداقل برسد.

مقاوم در برابر یخ زدگی:

لوله نیوپایپ در مقایسه با لوله های خشک و سفت سنتی، در برابر آب یخ زده مقاومت بیشتری دارند. ساختارلوله نیوپایپ طوری است که به آن اجازه می دهد به راحتی پنج چرخه یخ زدگی و ذوب شدن را تحمل کند و دچار شکستگی نشود.

معایب لوله نیوپایپ

به طور کلی اگر بدانید کدام نوع لوله نیوپایپ برای چه مواردی مناسب است، می شود گفت این لوله ها تقریبا هیچ محدودیت و عیب بزرگی ندارند. معایب لوله نیوپایپ معمولا به همین موضوع بر می گردد که برای مصارف مورد نظر، از نوع اشتباهی از لوله استفاده می گردد.

به عنوان مثال برای استفاده در سیستم لوله کشی آب آشامیدنی، باید از نوعی از لوله نیوپایپ، استفاده کرد که در آن از لایه عایق اکسیژن استفاده نمی شود. عایق اکسیژن یک لایه اضافه در لوله های نیوپایپ است که برای جلوگیری از ورود اکسيژن به درون لوله مورد استفاده قرار می گیرد.

دلیل این امر این است که اکسیژن می‌تواند باعث پوسیدگی لایه های درونی لوله شود. درنتیجه وقتی از لایه اکسیژن استفاده شود، عمر مفید و ماندگاری لوله های نیوپایپی که برای سیستم های حرارتی استفاده می شوند افزایش می یابد.

اما برای آن دسته از لوله های نیوپایپ که برای انتقال آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند، وجود عایق اکسیژن یکی از معایب لوله نیوپایپ به حساب می آید. البته برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی لوله نیوپایپی که عایق اکسیژن ندارند هم، برای استفاده در لوله کشی سیستم حرارتی ایده آل نیستند.

امیدوارم با کاربرد لوله نیوپایپ آشنا شده باشید. از شما دعوت می‌کنیم تا از دیگر مقالات مجله هورسان الکترونیک دیدن فرمایید.