مقالات

لوله های خرطومی فلزی و بوشن اتصال

لوله های خرطومی فلزی و بوشن اتصال

لوله های خرطومی فلزی برای برق کشی در صنعت ساختمان کاربرد دارند. این لوله‌ها وظیفه محافظت از سیم های برق در برابر ضربه، پارگی، پوسیدگی و جلوگیری از حوادثی مانند اتصال برق و آتش سوزی رابر عهده دارند. مزیت مهم لوله خرطومی فلزی، انعطاف پذیری بالای آن‌ها است که امکان می دهد برق کشی در فضای داخلی ساختمان که پر از موانعی مانند دیوار‌ها است به راحتی انجام شود.

لوله خرطومی فلزی چیست

لوله خرطومی فلزی چیست

لوله های خرطومی فلزی که به آن‌ها کاندوئیت انعطاف پذیری فلزی نیز گفته می‌شود، معمولا از استیل یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. برای ساخت لوله خرطومی فلزی، رشته هایی از فلز به شکل مارپیچ دور همدیگر تابانده می‌شوند و شیارها و برجستگی های موازی روی سطح لوله را شکل می‌دهند. همین شیار‌ها هستند که باعث انعطاف پذیری لوله های خرطومی می‌شوند. بنابراین آن ها را به گزینه ای مناسب برای برق کشی در موقعیت های شلوغ و پر از موانع تبدیل می‌کنند.

اندازه و قطر لوله خرطومی فلزی تنوع زیادی دارد و بسته به کاربردی که برای آن در نظر گرفته شده است ساخته می شود. این لوله‌ها می توانند به شکل مطلوب از سیم‌ها محافظت کنند و از هر گونه آسیب داخلی و خارجی جلوگیری نمایند.

به دلیل شکل مارپیچ ساختار این لوله‌ها، انعطاف پذیری آن‌ها بسیار بالا است. به راحتی در هر جهتی خم می‌شوند و تغییر شکل می‌دهند. به همین دلیل به آن ها لوله خرطومی گفته می‌شود. این انعطاف بالا باعث می‌شود تا در هنگام نصب لوله خرطومی فلزی در محیط داخلی ساختمان، به زانویی و اتصالات کمتری برای تغییر جهت لوله های برق کشی نیاز داشته باشید.

چرا که اگر بخواهید در فضای داخلی از لوله های سفت و خشک استفاده کنید، برای تغییر جهت مسیر لوله کشی یا باید از اتصالات اضافه استفاده کنید و یا لوله های از پیش آماده شده را خریداری نمایید. اما استفاده از لوله خرطومی فلزی که به راحتی و با یک دست خم می‌شود، هم در وقت شما و هم در هزینه ای که برای لوله کشی برق انجام می‌دهید صرفه جویی می‌کند.

چیزی که باعث مزیت لوله خرطومی فلزی نسبت به لوله خرطومی پلاستیکی می‌شود، این است که فلز به کار رفته در این لوله‌ها باعث شده است تا در عین انعطاف بالا، مقاومت و ماندگاری این لوله‌ها نیز ایده آل باشد.

کاربرد لوله خرطومی فلزی

کاربرد لوله خرطومی فلزی

معمولا از لوله های خرطومی فلزی در محیط های خشک استفاده می‌شود. البته لوله های خرطومی فلزی با پلمیر ضد UV نیز وجود دارند که باعث می‌شود این لوله‌ها ضد آب شوند. اگر لوله های خرطومی فلزی به شکل کامل ضد آب طراحی شده باشند، می‌توان در محیط های مرطوب نیز از آن‌ها استفاده کرد. به طور کلی در هر جایی که از لوله های خشک و سفت فلزی برای برق استفاده می‌شود، از لوله خرطومی فلزی نیز می شود استفاده کرد.

لوله خرطومی فلزی ضد احتراق

لوله خرطومی فلزی تا حدی در برابر آتش سوزی مقاوم می‌باشد. این لوله‌ها حتی می‌توانند جلوی آتش سوزی های جزئی را با متوقف کردن روند پخش شدن آتش را بگیرند. همچنین از سوختن سیم هایی که درون آن ها قرار دارند پیشگیری کنند. در مقایسه با لوله های برق پی وی سی و پلاستیکی، لوله خرطومی فلزی محافظت بیشتری در برابر آتش سوزی ارائه می‌کند.

بوشن اتصال

بوشن به قطعاتی گفته می‌شود که بین دو قطعه قرار می‌گیرد تا از سر خوردن آن‌ها روی هم و ایجاد اصطکاک جلوگیری کند. در اتصالات و لوله‌کشی از بوشن برای اتصال دو قطعه از لوله‌ها استفاده می شود و هم به شکل رزوه دار و هم به شکل جوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوشن‌ها انواع مختلفی دارند و هم با استفاده از فلز و هم پلاستیک یا PVC ساخته می‌شوند. نوع فلزی آن معمولا از جنس گالوانیزه یا برنج می‌باشد.

لوله خرطومی و بوشن اتصال

بوشن‌ها برای اتصال تقریبا هر دو نوع لوله ای مناسب است. برای لوله هایی که قطر یکسان دارند و کاملا مشابه هستند، از بوشن های ساده استفاده می شود. چرا که روی سطح داخلی آن رزوه دارد و لوله‌ها درون آن کیپ می‌شوند. برای لوله هایی که یکی از آن‌ها در قسمت داخلی و لوله دیگر در قسمت بیرونی رزوه دارد، می‌توان از بوشن «روپیچ توپیچ» استفاده کرد تا هر دو لوله درون آن قرار بگیرند.

در آخر برای لوله هایی که قطر متفاوت دارند و یکی ضخیم تر از دیگری است، از بوشن تبدیل استفاده می‌شود که دو سر آن قطر متفاوتی از هم دارند.

بوشن اتصال کاربرد های بسیار گسترده ای دارد و علاوه بر لوله کشی برق در ساختمان، در کارخانجات و طراحی قطعات خودرو نیز به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بوشن باعث می‌شود سر و صدا و لرزش قطعات به حداقل برسد و همچنین کارایی و عمر مفید آن‌ها نیز افزایش یابد.