مقالات

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت چیست

لوله کاروگیت به لوله‌هایی گفته می‌شود که روی سطح آنها چندین ردیف از شیارها و برجستگی ها به شکل موازی با هم قرار دارند. شکل و طرح این شیارها

به شکلی است که بر خط مرکزی لوله‌ها عمود هستند و آن را به دو قسمت تقسیم می کنند. لوله کاروگیت با استفاده از مواد مختلفی مانند آهن، فلز، پولی وینیل کلوراید (پی‌وی‌سی) و یا پلی اتیلن متراکم (HDPE) ساخته می‌شوند.

لوله کاروگیت عموما در شرایطی کاربرد دارد که انعطاف‌پذیری بیشتر از استقامت و دوام اهمیت دارد. همچنین به عنوان فاکتور مهم‌تری به شمار می رود؛ مانند مجاری تخلیه سیل و باران و آبریزها. فاکتور انعطاف‌پذیری باعث شده است تا موارد استفاده لوله کاروگیت نسبت به لوله‌های محکم ولی خشک که انعطاف‌پذیری کمی دارند بسیار وسیع تر باشد و در شرایط متنوعی بشود از آنها استفاده کرد.

ویژگی‌های لوله کاروگیت

ویژگی‌های لوله کاروگیت

لوله کاروگیت در سایزها و ابعاد متنوعی ساخته می‌شود. از لوله‌های کوچک و باریک که برای انتقال آب از آب چکان و آبراه‌های کوچک کاربرد دارد تا ابعاد بزرگ تر که برای هدایت آب در مجاری تخلیه سیل و آبریزها در زیر پل‌ها یا کنار جاده‌ها کاربرد دارند. این که یک لوله کاروگیت برای چه کاری قرار است بکار گرفته شود، بر نوع طراحی و ساخت آن اثر می‌گذارد. ارتفاع برجستگی های روی لوله مشخص خواهند کرد که لوله چقدر انعطاف خواهد داشت. هر چقدر تعداد و ارتفاع این برجستگی ها بیشتر باشد، انعطاف لوله کاروگیت نیز بیشتر خواهد بود. از بین مواد مختلفی که برای ساخت لوله کاروگیت از آنها استفاده می‌شود، HPDE یا همان پولی تیلین متراکم به عنوان انعطاف پذیر ترین، کاربردی ترین و با دوام ترین ماده برای ساخت لوله کاروگیت شناخته می‌شود.

موارد استفاده لوله کاروگیت

موارد کاربردی لوله کاروگیت

همانطور که اشاره شده موارد کاربردی لوله کاروگیت به دلیل انعطاف پذیری بالای آن بسیار متنوع هستند. این لوله‌ها روی زمین، کنار دیوار ها، کنار جاده ها و زیر زمین در دل خاک کاربرد دارند. برای لوله کاروگیت که در زیر زمین قرار می گیرند و به نوعی دفن می‌شوند، باید مسائل مهمی را مد نظر داشت. چراکه بتوانند به شکل مطلوب محیطی که در آن قرار می گیرند را تحمل کنند. برای لوله‌های کاروگیتی که از جنس استیل ساخته می‌شوند، میزان pH خاک و مقاومت در برابر جریان برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

هم میزان pH خاک و هم جریان برق باید به حدی باشند که لوله کاروگیت بتواند آن ها را تحمل کند. در غیر این صورت، باید سطح لوله با موادی پوشانده شود تا در برابر این عوامل محیطی آسیب نبیند. معمولا برای پوشاندن لوله کاروگیت استیلی از زینک – گالوانیزه، آلومینیوم، پلیمر و آسفالت استفاده می‌شود.

لوله کاروگیت پلاستیکی مقاومت بالای در برابر pH دارند و همچنین رسانا نیستند. به همین دلیل برای بکار گیری در زیر خاک و برق کشی گزینه ای مناسب به حساب می روند.

لوله کاروگیت در برق کشی ساختمان نیز کاربرد وسیعی دارد. انعطاف بالای این لوله‌ها اجازه می دهد در مناطقی از ساختمان که فضای تنگی دارند بکار گرفته شوند. زیرا نمی‌توان از لوله‌های خشک و محکم برای لوله کشی برق ساختمان استفاده کرد.

اما به راحتی لوله‌های کاروگیت را به شکلی ایده آل کار گذاشت و سیم های برق را از درون آن گذراند. در برق‌کشی ساختمان، به راحتی در گوشه ها و کنج ها خم می شود. نیاز به استفاده از سخت افزار اضافی برای تغییر جهت لوله برق در این نقاط نیست. بنابراین هزینه لوله‌کشی را پایین می آورد. لوله‌های کاروگیت که از جنس پی‌وی‌سی ساخته می‌شوند، گزینه‌ای مطلوب برای برق‌کشی ساختمان به حساب می روند. به خصوص برای استفاده در فضای بیرون ساختمان مانند حیاط.

نحوه تولید لوله کاروگیت

نحوه تولید لوله کاروگیت

نحوه تولید لوله کاروگیت تا حد زیادی به موادی بستگی دارد که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرند. برای وصل کردن و اتصال این لوله‌ها به همدیگر، از روش ها و تکنیک های متنوعی استفاده می‌شود. یک روش رایج در این زمینه استفاده از چفت و بست هایی در دو سر انتهایی لوله ها هست. در این روش با همدیگر جفت می شوند و درون یکدیگر قرار می گیرند. بعد از جفت کردن لوله ها، با استفاده از یک واشر پیوند بین آن ها تقویت می‌شود. همچنین برای اتصال لوله‌های کاروگیت، می‌توان از نر و مادگی استفاده کرد. که در آن صورت استفاده از واشر چندان لازم نیست.

نحوه تولید لوله کاروگیت به شکلی است که می توان آن ها را در طول چند ده متری تولید کرد. سپس به شکل حلقه شده به محل نصب رساند. برای آن که تعداد پیوندها به حداقل برسد و ماندگاری و دوام لوله کاروگیت افزایش یابد، فقط در مقاطعی که لازم است برش روی آن انجام می‌شود.