مقالات

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن; انواع و ویژگی‌ها

لوله پلی‌اتیلن چیست

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در صنعت ساختمان سازی، کشاورزی و صنایع مهم انتقال منابع و فاضلاب است که جای همه لوله‌های قدیمی را گرفته است و با ارائه با کیفیت ترین و مقاوم ترین لوله‌ها، نگرانی های فرسودگی لوله براثر سرما یا گرما، فشار زیاد، شکستن لوله ها و همه خسارات این قبیل اتفاقات را از بین می برد.

در ادامه به معرفی این لوله‌ها و انواع آن می پردازیم و کارایی لوله‌های پلی‌اتیلن را در صنعت و ساختمان سازی، بیشتر بررسی خواهیم کرد.

لوله پلی‌اتیلن چیست

لوله‌های پلی‌اتیلن از گرانول های شفاف پلی‌اتیلن ساخته شده اند که با کیفیت و ویژگی هایی متفاوتشان، محبوبیت زیادی در صنعت و ساختمان سازی پیدا کردند و امروزه به بزرگترین محصولات پلاستیکی در جهان تبدیل شدند.

لوله‌هایی که از این جنس هستند، وزن سبکی دارند که به راحتی حمل می شوند و با مقاومتی که دارند، شکسته و فرسوده نمی شوند و دردسر های لوله پولیکا را ندارند.

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن برای هدایت روان آب های سطحی و انشعابات بزرگ و کوچک است که به دلیل مقاومت بالا در هر شرایطی، بهترین انتخاب برای صنعت ساختمان سازی، سبکه های گاز، شبکه های فاضلاب، آبیاری، مجرای برق و زهکشی است.

از جمله ویژگی‌های این لوله شامل:

– وزن خیلی کم لوله‌ها

– مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، دما، سایش باعث افزایش طول عمر این لوله می شود

– مقاومت در برابر مواد شیمیایی بیرون لوله‌ها یا درون سیالات

– فزایش جریان سیالات درونی در لوله و جلوگیری از رسوب مواد

– اتصال راحت لوله‌ها به هم و انعطاف پذیری بالا

انواع لوله پلی‌اتیلن

کارایی لوله پلی‌اتیلن بستگی به نوع لوله‌ای دارد که برای مصارف مختلف انتخاب و استفاده می شوند.

انواع لوله پلی‌اتیلن شامل:

– لوله پلی‌اتیلن تک جداره

– لوله پلی‌اتیلن دوجداره کاروگیت

– لوله پلی‌اتیلن اسپیرال کاروگیت

– لوله‌های آبیاری

لوله پلی‌اتیلن تک جداره

بیشترین کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن تک جداره در لوله‌کشی‌های فاضلاب ها، آبیاری گیاهان و باغچه ها، انتقال آب شرب شهری و انتقال گاز  است که قطر آنها از ۱۶ الی ۷۰۰ میلیمتر است و فشار بین 20 تا 40 بار را تحمل می کند.

لوله‌های پلی‌اتیلن دو جداره

لوله‌های پلی‌اتیلنی دوجداره کاروگیت، عبور سیالات را راحت تر می کنند و هیچ ماده ای در آن رسوب نمی کند و توسط جوندگان آسیبی نمی بینند.

این لوله از بیرون به شکل دایر های موجدار است که در برابر فشار، گرما و دمای 50 درجه مقاوم است.

نوع دیگر این لوله، اسپیرال است که تنها در تولید با کاروگیت متفاوت است.

لوله پلی‌اتیلن اسپیرال

این لوله هم مثل لوله‌های دو جداره کاروگیت، در اندازه های بین ۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیمتری هستند.

به جز تفاوت در تولید، در اتصالات هم با کاروگیت تفاوت دارد، برای اتصال لوله‌های دوجداره کاروگیت از یک اتصال نر و یک اتصال ماده استفاده می شود، در حالیکه لوله‌های اسپیرال با اتصال جوش اکستروژنی وصل می شوند.

لوله‌های پلی‌اتیلن آبیاری

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن آبیاری، در صنعت کشاورزی و صنایعی که وابسته به این زمینه هستند و برای کنترل و صرفه جویی از آب به کار می روند.

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در صنعت و ساختمان سازی

ویژگی های گسترده لوله‌های پلی‌اتیلن بر هیچ کس پوشیده نیست. احتمالا برای یکبار هم که شده در صنایع مختلف، آن ها را دیدید. برای انتقال آب، مواد شیمیایی، پسماند های خطرناک، گاز و .. از آن ها استفاده می کنند.

قابلیت مهم این لوله‌ها، نفوذ ناپذیری و سرعت بالای انتقال سیالات است. این ویژگی آن ها را از دیگر لوله‌ها متمایز می کند و از خروج موادی که در لوله‌ها هستند جلوگیری می کنند.

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در موقعیت های مثل روی سطح زمین،  مدفون در زمین با عمق بالا و فشار زیاد، شناور یا زیر دریا و آب به کار می رود و باید با توجه به شرایط و حجم مواد انتقالی، نوع لوله‌ها را انتخاب کنید.

اما به راستی کارایی لوله پلی‌اتیلن در صنعت ساختمان چیست؟ لوله‌های آب و فاضلاب و سیستم های گرمایش و سرمایش، دیوارپوش‌ها و پوشش‌های سقفی نمونه ای از تجهیزاتی هستند که از لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده می کنند که به عنوان عایق، از هدر رفتن انرژی ها جلوگیری می کنند.

کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن در صنعت و ساختمان سازی به طور کلی شامل:

– جایگزین مناسب لوله پلیکا برای فاضلاب و لوله‌کشی ساختمان

– شبکه انتقال آب و فاضلاب شهری و روستایی

– گاز کشی بدون هدر رفتن انرژی

– شبكه های زه كشی

– انتقالات مایعات و فاضلاب های صنعتی

– پوششی مقاوم و نفوذ ناپذیر برای كابل های برق، کابل های مخابراتی و فيبر نوری

– پوششی برا محافظت از لوله‌های فلزی

– کانال هایی برای تهویه هوا