مقالات

تجهیزات کار با لوله‌های pvc; روش‌ها و نکات مهم

PVC که مخفف Polyvinyl Chloride است، نوعی ماده پلاستیکی هست که برای ساخت انواع لوله‌های برق و آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کار با این نوع لوله‌ها بهتر هست تجهیزات کار با لوله‌های pvc را دانسته و با اطلاعات کامل از آنها استفاده نمود. از این رو برش و اتصالات لوله‌ها با دانش کامل و تجهیزات انجام شده و مشکلی به وجود نخواهد آمد.

کاربرد اصلی لوله‌های pvc در تشکیل خطوط سرویس آب شهری و روستایی و به عنوان محافظ برای سیم‌کشی‌های برق ساختمان‌های مسکونی و تجاری می‌باشد. از این رو تجهیزات و ابزارآلات مخصوص به خود را داشته تا لوله‌ها به خوبی برش خورده یا حتی به درستی به یکدیگر متصل شوند. در صورتی که از لوازم و ابزارآلات تخصصی استفاده نشود، ممکن است به هنگام کار با لوله‌ها به مشکل خورده و یا برفرض مثال شاهد نشتی آب باشید.

برای اطلاع از تجهیزات کار با لوله‌های pvc تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل در بخش‌های مختلف به توضیح مختصری درباره هر ابزار بپردازیم.

تجهیزات حفاظت شخصی

برای کار با لوله‌های pvc ابتدا باید خود با کمک تجهیزات زیر ایمن کنید.

– عینک ایمنی

عینک‌های ایمنی و بطور کلی تجهیزات حفاظت شخصی، یکی از مهمترین تجهیزات لوله‌های pvc بوده که باید برای حفاظت از چشمان مورد استفاده قرار گیرند. این عینک‌ها در تشخیص رنگ اختلال ایجاد نکرده و دارای طول عمر بالایی می‌باشند.

– دستکش محافظ دست در برابر حلال لوله

این دستکش‌ها به نحوی طراحی شده اند که از پاشیدن و تماس مواد شیمیایی و انواع حلال ها با دست محافظت کرده و برای گرفتن قطعات مرطوب یا آغشته به مواد مناسب می‌باشند.

دستکش محافظ دست در برابر حلال لوله

– دستکش محافظ دست در برابر حرارت و دمای زیاد

یکی دیگر از تجهیزات لوله‌های pvc این دستکش‌های دو لایه می‌باشد و از لیز خوردن اجسام جلوگیری خواهند کرد. این دستکش‌ها با عایق های نرم و پنبه ای پوشانده شده تا از دستان فرد در برابر دما و حرارت بالا محافظت نماید.

پاک سازی لوله‌ها و آماده‌سازی آنها

پاک سازی لوله‌ها و تمیزکردن آنها قبل از شروع کار ضروری می‌باشد.

سیم فلزی

این سیم‌ها همانند سیم ظرفشویی هست و برای از بین بردن آلودگی‌های لوله‌ها مناسب می‌باشند.

سمباده

این سنباده‌ها دارای ساختار انعطاف پذیر می‌باشد و بر روی انواع سطوح به کار گرفته می‌شود.

استون

در صورتی که چسب pvc با دستانتان برخورد کرد، برای پاک کردن آن از روی دست می‌توانید آنها را به کمک استون از بین ببرید.

پارچه

با کمک یک پارچه می‌توانید لوله‌ها را تمیز نمایید.

اندازه گیری

موارد زیر از جمله تجهیزات لوله‌های pvc به منظور اندازه گیری دقیق لوله‌ها می‌باشند.

نوار و ابزار اندازه گیری

برای اندازه گیری دقیق لوله‌ها و برش آنها، نیاز به نوار اندازه گیری (متر) می‌باشد.

گیره

یکی از تجهیزات کار با لوله‌های pvc بوده که در صورت استفاده می‌تواند بسیار کارآمد باشد. با کمک این گیره می توانید لوله‌ها را ثابت نگه داشته و فشار محکمی به آنها اعمال نمایید. به این ترتیب لوله‌ها به خوبی به یکدیگر متصل خواهند شد.

کولیس

کولیس وسیله ای برای اندازه گیری قطر لوله‌ها و با کمک کولیس می‌توانید در مقیاس‌های مختلف اینچ و متریک لوله‌های pvc را اندازه گیری نمایید.

برش لوله‌های pvc

برش لوله‌ها نیازمند تجهیزاتی بوده که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

جعبه Miter

این جعبه‌ها دارای شیار می‌باشد و در صورت لزوم می‌توانید با این وسیله لوله‌های pvc را به صورت مورب برش بزنید.

برش لوله های pvc

برش دهنده لوله‌های Ratcheting

این نمونه تجهیزات کار لوله‌های pvc دارای ضامن بوده و برای انواع لوازم پلاستیکی مناسب می‌باشد.

اره برقی

در صورتی لوله‌ها از ضخامت بالایی برخوردار باشند، برای برش آن ها از اره برقی به کار گرفته می‌شود.

مته

در برخی از موارد نیاز هست تا لوله‌ها سواخ شوند. به این منظور مته‌ها بسیار پرکاربرد بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصال لوله‌های pvc

برای اتصال این نوع لوله‌ها ، موارد زیر ضروری می‌باشند.

آغازگر یا primer

برای اینکه لوله‌ها به خوبی به یکدیگر چسبیده و جوش بخورند، نیاز است تا ابتدا کمی ذوب شوند. برای ذوب شدن لوله‌های pvc از نوعی حلال یا primer استفاده می‌شود. این حلال‌ها ابتدا سطح پلاستیکی لوله‌ها را ذوب کرده و سپس در کمترین زمان ممکن جوش می خورند.

سیمان شفاف

این سیمان‌ها شفاف بوده و با انواع شرایط زیست محیطی مطابقت دارند. سیمان از تجهیزات کار با لوله‌های pvc بوده که برای اتصال محکمتر و مداوم تر لوله‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چکش

در مواردی برای قراردهی لوله در یکدیگر و یا چسباندن هرچه بهتر لوله‌ها نیاز است تا از یک وسیله دیگر نظیر چکش استفاده شود. چکش موجب می‌شود تا لوله‌ها با فشار بیشتری با هم در تماس باشند.

گرم کننده

گرما موجب می‌شود تا چسب بهتر عمل کرده و اتصال به شکل بهتری صورت گیرد. از این رو از دستگاه گرم کننده برای تولید گرما به کار گرفته می شود.

بطور کلی تجهیزات کار با لوله‌های pvc در موارد فوق خلاصه می‌شود. هر یک از این تجهیزات لوله‌های pvc برای عملکرد بهتر لازم و ضروری می‌باشند.

تجهیزات کار با لوله‌های PVC

کار با لوله های pvc نیازمند تجهیزات، شرایط و آموزش‌هایی است تا ایمنی افراد تضمین شود. در این مقاله به طور مختصر به معرفی این تجیهزات و نکات ایمنی خواهیم پرداخت.

استفاده و مراقبت درست از لوله های پی وی سی در طول عمر و کیفیت کاربردی آن تاثیر دارد. به همین منظور باید در حمل و نقل، انبارش، نصب و اجرای این لوله‌ها دقت کافی داشته باشید.

تجهیزات لازم برای کار با لوله پی وی سی

  1. عینک ایمنی: این عینک ها بدون ایجاد اختلال در تشخیص رنگ، یکی از کاربردی ترین وسایل برای کار با لوله پی وی سی هستند تا از چشمان شما دربرابر آسیب محافظت کنند. عینک ایمنی بسیار مقاوم بوده و عمر بالایی دارد.
  2. دستکش محافظ: برای محافظت از دستهای خود در برابر مواد شیمیایی و جلوگیری از پاشیدن مواد روی دست حین کار با وسایل آغشته به مواد از این دستکش استفاده می شود.
  3. دستکش ضد حرارت: این دستکش دارای دو لایه نرم و پنبه‌ای بوده و مانع از نفوذ گرما به دستان شما می شود. با استفاده از این دستکش ها دیگر نگران لیز خوردن اجسام نخواهید بود.

حمل و نقل و انبار لوله های PVC

یکی از مهم ترین نکات در حمل و نقل لوله های پی وی سی این است که دچار آسیب، ساییدگی، خراش خوردگی نشده یا ضربه مخربی به آنها وارد نشود. برای بستن لوله روی کامیون، باید ابتدا قطعات پلاستیکی، نمد و.. را زیر زنجیر، سیم بکسل یا طناب بگذارید و بعد لوله را محکم کنید تا آسیبی به جداره لوله نرسد. برای بستن لوله ها می توانید از تسمه های برزنتی یا چرمی استفاده کنید تا لوله متحمل آسیب نشود.

خلاصه ای روش کار و چسب زدن لوله های  PVC

  1. لوله های PVC را با استفاده از اره دستی برش دهید و سپس با سنباده زنی در انتهای بریده شده، هرگونه ناهمواری را از بین ببرید. وجود ناهمواری باعث گیر کردن مو و یا ضایعات شده و در آخر به گرفتگی لوله ختم می شود. می توانید این ناهمواری ها را با استفاده از چاقو و یا اقلام تیز هم از بین ببرید اما کاغذ سنباده بهترین گزینه می باشد.
  2. مکانی که لوله بر آن نصب می شود را به خوبی خشک نمایید.
  3. هنگامی که لوله و قطعات را به صورت امتحانی قبل از چسباندن به هم متصب می کنید، از ماژیک برای علامت گذاری روی لوله ها استفاده کنید. این علامت گذاری بعد ها به شما نشان خواهد داد که لوله را تا چه اندازه چسب بزنید.
  4. درون و بیرون لوله را به خوبی تمیز کرده و برای آغاز چسب زنی از حلال (primer) استفاده کنید.
  5. اتنهای لوله و قطعات آن را به چسب آغشته کنید. توجه داشته باشید که اگر قسمت علامت زده را به خوبی چسب کاری نکنید، در هنگام چسباندن لوله به قطعات، لوله شما از استحکام لازم بهره مند نخواهد بود.
  6. پس از آغشته کردن لوله و قطعات مربوطه به چسب، در اسرع وقت قسمت های چسب زده شده را به یکدیگر متصل کنید.
  7. بسته به چسب مورد استفاده شما، زمان نگهداری قطعات برای سفت شدن جسب می تواند متفاوت باشد، اما در هر صورت نیازی نیست که آنها را بیش از چند ثانیه نگه دارید.