مقالات

آشنایی با لوله‌های مختلف برای برق‌کشی ساختمان

بهترین برند لوله برای لوله کشی برق

ساخت ساختمان دارای مراحل مختلف و اساسی می‌باشد. لوله‌کشی برق ساختمان هم یکی از همین مراحل اصلی و مهم هست. این کار توسط برقکاران حرفه‌ای و کاربلد انجام می‌شود. آنها باید تمام نکات و استانداردهای لازم و ضروری را در لوله‌کشی برق ساختمان رعایت کنند.

این لوله‌ها کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمان سازی و حوزه برق دارند. از آنها برای انتقال سیم‌ها و کابل‌ برق و غیره استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید ساخت ساختمان دارای مراحل مختلفی است. هر کدام از این مراحل باید در زمان مشخصی انجام شوند.

لوله‌کشی برق ساختمان هم از این قضیه مستثنی نیست.  قبل از انجام مرحله نازک کاری ساختمان، برق کاری لوله‌های ساختمان با تمام دقت شروع می‌شود. این لوله‌های برق‌کاری دارای انواع و جنس‌های مختلفی هستند. انتخاب بهترین برند لوله برای لوله‌کشی برق اهمیت زیادی دارد. با استفاده از این لوله ها، سیم‌ها یک مسیری ایمن و تمیز دارند. در واقع برای زیبایی بیشتر ساختمان از این لوله‌ها استفاده می‌شود. از سوی دیگر با مرور زمان سیم‌ها کاملا سالم می‌مانند و دیگر پوسیدگی برای آنها بوجود نمی‌آید و دیگر نیازی به تعویض آنها پیدا نخواهید کرد.

دلیل دقت در انتخاب لوله‌های برق‌کشی ساختمان:

همانطور که گفتیم این لوله‌های برق در انواع مختلفی وجود دارند. پس باید قبل از خرید لوله‌های برق ساختمان حساسیت زیادی به خرج دهید. انتخاب نادرست این لوله‌ها هزینه خیلی بیشتری برای شما بوجود می‌آورد. زیرا اگر بخواهید این لوله‌ها را بعد از اتمام کار ساختمان تعویض کنید، کاری بسیار سخت هست و باعث می‌گردد هزینه بیشتری متحمل شوید. وسیله‌های مختلفی برای لوله‌کشی برق ساختمان مورد نیاز می‌باشد. تیشه و قلم، متر، کاتر، فنر خم شده، پیک نیک و آب، هیتر، کمان اره و غیره مواردی از وسایل مورد نیاز برای لوله‌کشی برق در ساختمان هستند. در ادامه سعی داریم شما را با انواع لوله‌های برق‌کشی آشنا می‌کنیم.

انواع لوله‌ها برای لوله‌کشی برق ساختمان:

لوله‌های پی وی سی ( PVC):

لوله‌های پی وی سی یکی از انواع لوله‌های برق‌کشی برای ساختمان‌هاست. یکی از بهترین مزیت‌های این لوله سبک بودن آنها است. به همین دلیل خیلی راحت و آسان حمل می‌شوند. قیمت خوب و مناسب لوله‌های پی وی سی همراه با کیفیت فوق‌العاده آن باعث شده است، تا استقبال خوبی از این جنس شود. لوله‌های پی وی سی از جنس پلی اتیلن ساخته شده‌اند. پلی اتیلن در برابر آتش بسیار مقاوم هست. نحوه نصب لوله‌های پی وی سی خیلی راحت می‌باشد و دردسر خاصی ندارد. با چسب‌های مخصوص این کار انجام می‌شود.

لوله‌های پلی آمید:

لوله‌های پلی آمید به دلیل خاصیت انعطاف پذیری و حالت گیری خوبی که دارند بسیار مورد استقبال قرارگرفته‌اند. قیمت بسیار مناسب این لوله یکی از دلایل انتخاب آن است. شاید قیمتی مناسب‌تر از لوله‌های پلی آمید در بازار پیدا نکنید. این لوله‌ها در برابر سایش‌های مختلف بسیار مستحکم و مقاوم هستند. البته باید بدانید که ایراد بزرگ لوله‌های پلی آمید، اینه که نسبت به شعله میل دارند و در واقع خاصیت شعله ور شدن دارند. بهتر هست برای خرید لوله‌های پلی آمید از مراکز و فروشنده‌های معتبر و قابل اطمینان خریداری کنید.

لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد:

جنس لوله‌های گالوانیزه فلز می‌باشد که مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی، خوردگی و غیره دارند. ترکیبات آهنی مانند قلع از ترکیبات استفاده شده در این لوله‌های گالوانیزه است. لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد دارای تفاوت‌هایی هستند. این تفاوت بر اساس درجه حرارت آنها برای روش آبکاری صورت می‌گیرد .مشخص است که لوله‌های گالوانیزه سرد در دمای پایین آبکاری می‌شوند. از این لوله‌های سرد گالوانیزه برای فضاهای داخلی ساختمان استفاده می‌ شود. برعکس، لوله‌های گالوانیزه گرم در فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های گالوانیزه سرد برعکس لوله‌های گرم در دمای بالا آبکاری می‌شوند.

نحوه قیمت گذاری لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد:

جالب هست بدانید که لوله‌های گالوانیزه گرم به دلیل آبکاری در دمای بالا، از نظر رنگ تفاوت هایی دارند. رنگ آنها براق‌تر و شفاف‌تر از لوله‌های گالوانیزه سرد می‌باشد. برای بررسی قیمت دقیق لوله‌های گالوانیزه گرم و سرد باید عوامل و فاکتورهای متعددی را بررسی کرد. عواملی مانند وجود و یا عدم وجود گارانتی لوله‌ها باعث افزایش و یا کاهش قیمت آنها می‌شود. از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت این لوله‌ها؛ سایز و قطر آنها، نوع گرم و سرد بودن لوله‌ها، نوع روکش، ضخامت لوله‌ها و غیره هست.

نکات مورد توجه در لوله‌کشی برق:

لوله‌کشی برقی ساختمان نیاز به تخصص و تجربه کافی برقکار دارد. اگر برقکار تجربه و تبحر کافی در نوع انجام این کار و انتخاب بهترین برند لوله برای لوله‌کشی برق ساختمان نداشته باشد، باعث ایجاد مشکلاتی اعم از آتش سوزی و جرقه و غیره می‌شود. در ادامه مهم ترین نکات برای اصول برق‌کشی با لوله‌های برق‌کشی را بیان می‌کنیم.

  1. در صنعت ساختمان سازی از لوله‌های برق و لوله‌های فاضلاب در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. باید توجه داشته باشید که فاصله مناسبی باید بین لوله‌های برق و لوله‌های فاضلاب ایجاد شود. بین لوله‌هایی که برای برق‌کشی هم استفاده می‌ شود باید فاصله مناسب و استانداردی در نظر گرفته شود.
  2. بعضی از بخش‌های ساختمان گرمای بیشتری و بعضی قسمت‌های دیگر سرمای بیشتری دارند. در این موارد باید لوله‌هایی را انتخاب کرد که مقاومت بالایی در برابر این تغییرات دمایی داشته باشند.
  3. هنگام نصب لوله‌ها، توجه داشته باشید که در ابتدا این لوله‌ها کاملا خالی باشند.