مقالات

سایز لوله‌های PVC; کاربردها و مزایا

سایز لوله‌های PVC

لوله‌های پلی وینیل کلراید که به عنوان لوله‌های PVC مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از انواع لوله ها و مصالح مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز می‌باشند. سایز لوله‌های PVC، رنگ لوله ها، ضخامت آنها از جمله ویژگی هایی است که در انواع مختلف از این نوع لوله متفاوت می‌باشند.

لوله‌های PVC ترکیبی از پلاستیک و وینیل بوده که همین امر موجب می‌شود تا کاربردهای زیادی داشته باشند. اگرچه لوله های PVC نه تنها در لوله کشی آب و فاضلاب کاربرد دارند، بلکه در سیم کشی برق ساختمان به عنوان غلافی برای سایر سیم ها قرار گرفته و مصرف می‌شود .

در این مقاله اطلاعات جامعی درباره این لوله‌ها در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد. در انتها نیز جدول سایز لوله‌های PVC قرار داده شده تا بتوانید با توجه به وزن و ضخامت هر لوله آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

کاربرد لوله‌های PVC

لوله‌های PVC در ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری و حفاری در زیر زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌هابیشتر نقش محافظ ایفا می کنند. همچنین از سایر لوله‌ها و سیم کشی ها محافظت می نمایند. چرا که به هنگام حفاری و کار با دستگاه های مختلف، امکان آسیب به لوله‌ها و سیک کشی ها وجود دارد.

از همین رو برای حفاری لوله‌های آب یا سیم‌کشی‌های برق در زیر زمین از لوله‌های PVC استفاده شده است. چراکه از سیم‌ها در برابر رطوبت و سایر عوامل خارجی محافظت به عمل آید. از همین رو سایز لوله‌های PVC با یکدیگر متفاوت می‌باشد. زیرا هر لوله در مکان مناسب و با توجه به نوع کاربرد، بکار گرفته شوند.

توجه داشته باشید که بطور کلی نمی‌توان لوله‌های PVC برق و آب را جایگزین یکدیگر کرد. چرا که لوله‌های PVC آب برای تحمل فشار آب مورد آزمایش های مختلف قرار می‌گیرند. اما به دلیل اینکه لوله‌هایPVC برق هیچگاه تحت فشار قرار نمی‌گیرند، اگر جایگزین لوله‌های آب گردند احتمال نشتی زیاد خواهد بود.

انواع لوله PVC و تفاوت‌های آنها

به طور کلی لوله‌های پلی وینیل کلراید در دو نوع خم سرد و خم گرد تولید شده و به فروش می‌رسند. دلیل نامگذاری این لوله‌ها، نحوه تولید آنها می‌باشد. برای تهیه و تولید لوله خم گرم، از از دمای بالا استفاده می شود. این در حالیست که برای تولید لوله‌های خم سرد، وسیله ای به نام فنر بکار می رود تا خم به وجود آید.

این نوع لوله‌ها از قیمت مناسبی برخوردار می‌باشند. همچنین این لوله ها دارای طول عمر بالایی می‌باشند و تا سال‌ها می توان بکار گرفته شوند. مگر اینکه تحت فشار زیاد دچار آسیب شوند.

لوله‌های خم سرد بیشتر در نواحی کف، که نیاز به مقاومت بالا بوده و دیوارهای دارای پیچ و تاب بیشتر، بکار برده می شوند. اما لوله‌های خم گرم بیشتر در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، که دیوارها صاف بوده و پیچ و تاب زیادی ندارند کاربرد دارد.

مزایای استفاده از لوله‌های PVC

لوله‌های پلی وینیل کلراید یا PVC دارای مزایای فراوانی هستند. همین امر سبب شده تا امروزه استفاده از آنها در صنایع ساختمان سازی رواج پیدا کند.

از مهمترین دلایل بکار بردن این نوع لوله‌ها، محافظت بالای آنها از سیم‌کشی‌های برق می‌باشد. وجود این لوله‌ها به عنوان یک غلاف محکم است. این لوله ها برای سایر سیم‌کشی‌های برق، موجب می‌شوند تا در برابر رطوبت، آفتاب و سایر عوامل خارجی محافظت شوند و خطر برق گرفتگی تا حد زیادی کاهش یابد.

از طرفی دارای وزن کمی هستند. همین امر موجب می‌شود تا به سادگی نصب شوند. سایز این لوله‌ها نیز متنوع بوده و می‌توانید با توجه به نیاز خود سایز و قطر دلخواه مورد نظر را تهیه نمایید.

علاوه بر موارد ذکر شده، عوامل دیگری نیز موجب شده تا بیشتر افرادی که به ساخت و ساز مشغولند از لوله‌های pvc به جای سایر لوله‌های برق استفاده نمایند. بطور مثال این لوله‌ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند. در برابر شعله و گرمای زیاد مقاوم می‌باشند. از این رو خطر آتش سوزی و آسیب به سیم‌های برق کاهش می یابد.

مقاومت در برابر خورندگی نیز از دیگر مزایای استفاده از این نوع لوله در مقایسه با سایر لوله‌های برق است.

جدول سایز لوله‌های برق

همانطور که ذکر شد سایز لوله‌های PVC از لحاظ ضخامت و وزن متفاوت است. به همین منظور برای تفکیک بهتر سایز هر یک از این موارد، یک جدول سایز لوله‌های برق قرار داده شده است. شما می توانید به راحتی آنها را از یکدیگر تفکیک نمایید. بطور کلی تمامی انواع لوله‌های PVC بسیار پر کاربرد و مقاوم می‌باشند.

جدول سایز لوله‌های برق

 

سایز لوله‌های PVC

لوله پی وی سی به عنوان یکی از محبوب ترین لوله های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی، دارای سایزهای متفاوتی است. از این لوله بسته به نوع و سایزی که دارد در توزیع آب، سیستم تهویه مطبوع، فاضلاب‌ زیرزمینی، سیستم جمع آوری آب باران و لوله‌کشی ساختمان و.. کاربرد دارد.

انواع سایز لوله های پی وی سی و کاربرد هرکدام چیست؟

در هر پروژه، بسته به نیاز و هدفی که لوله پلیکا دارد، از سایزهای مختلف آن می توان استفاده کرد. لوله های پلیکا در سایزهای 20 میلی متر تا 400 میلی‌متر توسط برندهای داخلی یا خارجی تولید می شوند. برای بررسی سایز لوله، باید علاوه بر قطر آن، به ضخامت آن هم توجه کرد. لوله های ضخیم‌تر، می توانند فشار بیشتری را هم تحمل کنند. پس برای مواردی که به فشار زیاد نیاز است؛ باید از لوله هایی با ضخامت بیشتر استفاده کنید.

لوله پلیکا ناودانی تحمل فشار ۴ بار، لوله پلیکا متوسط تحمل فشار ۶ بار و نوع قوی آن تحمل فشار ۱۰ بار را دارد.

لوله‌های پلیکا در سایزهای ۲۰ – ۲۵ – ۳۲ – ۴۰ – ۵۰ – ۶۳ – ۷۵ – ۹۰ – ۱۱۰ – ۱۲۵ – ۱۶۰ – ۲۰۰ – ۲۵۰ – ۳۱۵ – ۳۵۰ – ۴۰۰ میلی‌متر با تحمل فشار ۴، ۶ و ۱۰ بار و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند.

قیمت لوله با توجه به سایز لوله و ضخامت آن تعیین می شود. به عنوان مثال قیمت لوله پلیکا ۲۰۰ میلی‌متر با تحمل فشار ۴ و ضخامت ۱٫۵ میلی‌متر با قیمت شاخه ای ۹۸۰۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و لوله پلیکا ۱۲۵ میلی‌متر نیمه قوی ( تحمل فشار ۶ ) با ضخامت ۳٫۲ میلی‌متر قیمتی معادل ۱۰۲٫۰۰۰ هزار تومان برای هر شاخه است.