مقالات

با لوله فلکسیبل و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید

کاربردهای لوله فلکسیبل

لوله‌ی فلیکسیبل، انواعی از عایق‌های فلزی با ظاهری شبیه شلنگ هستند که مانند آن منعطف‌اند و پیچ‌وتاب می‌خورند. کاربردهای لوله فلکسیبل بسته به نوع آن متفاوت است و در صنعت برای عایق انواع کابل‌های برق استفاده می‌شود. به‌خاطر این‌که این لوله از فلز ساخته شده، نسبت به ضربه و کشش بسیار مقاوم است و اگر از نوع روکش‌دار باشد می‌تواند در برابر رطوبت، زنگ زدگی و فرسایش نیز مقاومت کند.

لوله‌های فلکسیبل از سه لایه تشکیل شده‌اند: لایه ی داخلی و بیرونی که از جنس آلومینیوم لمینت است و یک لایه از جنس عایق پلی اتیلن که در میان قرار دارد و توسط این لایه‌های آلومینیومی در برگرفته شده است.

ویژگی‌های لوله‌ی فلکسیبل

لوله فلکسیبل مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

– این لوله‌ها نسبت به خم شدن و تا شدن مقاومت ندارند و به راحتی به هر شکلی که بخواهید درمی‌آیند و به هر سمتی که بخواهید می‌چرخند یا خم می‌شوند.

– در برابر نور آفتاب و تغییرات دمایی (هم دماهای بالا و هم دماهای کم) مقاوم هستند.

– انواع روکش دار آن نسبت به رطوبت مقاوم است.

– به خروج صحیح الکتریسیته‌ی ساکن کمک می‌کند.

– طول عمر بالایی دارند.

– از آنجایی که حجم زیادی نمی‌گیرند به راحتی می‌توان آنها را جا به جا کرد. بعلاوه وزن کمی هم دارند.

– از آنها می‌توان هم برای مصارف توکار و هم روکار استفاده کرد.

ویژگی های لوله‌ی فلکسیبل

انواع لوله فلکسیبل

لوله ی فلکسیبل را می‌توان به دو دسته‌ی روکش‌دار و بدون روکش تقسیم کرد. این دسته بندی باعث شده است کاربردهای لوله فلکسیبل‌های مختلف متفاوت باشد:

لوله روکش‌دار

لوله ی روکش‌دار انواعی از لوله‌های فلکسیبل هستند که روکشی پلاستیکی از نوع UPVC دارند و به همین خاطر می‌توان از این لوله‌های قابل انعطاف برای عایق کابل‌هایی استفاده کرد که در معرض رطوبت قرار دارند یا در بیرون از ساختمان کار شده اند و ممکن هست در معرض باران قرار بگیرند.

البته نوعی دیگر از لوله ی روکش‌دار هم هست که گالوانیزه هست و در برابر حرارت و اشتعال مقاومت دارد و به آن لوله خرطومی نسوز می‌گویند که در محیط‌هایی که با حرارت شدید و مستقیم سر و کار دارند مانند کوره ها بکار می برند.

لوله بدون روکش

این لوله‌های فلکسیبل بدون روکش هستند برای همین آنها را در داخل ساختمان یا بخش‌های توکار بکار می برند.

در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین لوله فلکسیبل‌ها و کاربردهایشان می‌پردازیم:

لوله خرطومی روکش‌دار

از معروف ترین و پرکاربرد ترین لوله‌های قابل انعطاف و فلکسیبل هست که به عنوان عایق برای کابل دوربین‌های مدار بسته استفاده می‌شود. از آنجایی که این نوع لوله‌ها دارای روکش هستند آنها را می‌توان در محیط های مرطوب و باز بکار برد.

لوله فلکسی خرطومی روکش‌دار فلزی

لوله فلکسی خرطومی روکش‌دار فلزی

از این لوله ی فلکسیبل به طور ویژه برای عایق کلیه ی کابل‌هایی استفاده می‌شود که در محیط های مرطوب و بارانی یا پر از گرد و غبار قرار دارند. به کمک این لوله‌ها می‌توان انواعی از سیم‌های روشنایی موجود در سقف، کف و کاذب یا سیستم های مداربسته را عایق کرد. این محصول بسیار منعطف می‌باشد و دارای روکش PVC می باشد.

لوله خرطومی تابلویی

همانطور که از نامشان پیدا هست این لوله‌های فلکسیبل را در تابلوهای برق و فضاهای داخلی بکار می برند. این لوله‌ها فاقد روکش هستند و نباید در معرض رطوبت یا گرد و غبار شدید قرار بگیرند. از این لوله‌های قابل انعطاف در فضاهای دیگری مانند ساخت یخچال، جارو برقی، سیم کشی، وسایل نقلیه، ماژول‌های خورشیدی و … نیز استفاده می‌شود.

لوله خرطومی شیاردار خودرویی نسوز

این لوله‌ی فلکسیبل از جنس کمپاند پلی آمید و مطابق با استاندارد DC تهیه شده است و از آن بیشتر در صنایع خودرو سازی و قطارهای درون شهری و بیرون شهری استفاده می‌شود. این لوله‌ها مقاومت گرمایی بسیار بالایی دارند و می‌توانند از دمای -30 درجه تا 150 درجه ی سانتیگراد را تحمل کنند. این لوله‌ها نسوز هستند و از آنها می‌توان حتی در مقابل شعله نیز بکار برد.

قیمت خرید لوله فلکسیبل

لوله‌های فلکسیبل در اندازه های مختلف از سایز ۱۱،۱۳،۱۶،۲۱،۲۵،۲۹،۳۶،۴۲،۴۸ وجود دارند و بسته به سایز یا نوع ( روکش‌دار یا بدون روکش) و شرکت تولید کننده در قیمت های مختلفی به فروش می‌رسد. شما می‌توانید این لوله‌ها را به متراژ دلخواه از شرکت های تولید کننده خریداری نمایید.

نحوه‌ی اتصال انواع لوله فلکسیبل

همانطور که در بالا گفته شد این لوله فلکسیبل به شدت منعطف می‌باشد و در هر جایی که وصل می‌شود باید انواع بست، برای نگه داشتنش بکار برد. باید با توجه به سایز کابل هایتان لوله‌های درست را انتخاب کنید تا کابل‌ها بیش از حد بهم فشرده نشوند. برای عبور دادن کابل‌ها از داخل این لوله‌ها هم از فنرهای مخصوصی استفاده می‌کنند.

لوله فلکسی با روکش ضد مغناطیسی

لوله های فلکسی با روکش مغناطیسی محافظتی منحصر به فرد را در برابر تابش های الکترومغتاطیسی و امواج رادیویی به ارمغان می آورند و به اصطلاح لوله های EMI یا RFI نامیده می شوند. از این لوله ها برای مخافظت از سیم هایی استفاده می شود که از حساسیت بالایی برخوردار هستند. محیط هایی با فضای باز و پر سر و صدا مانند تسهیلات ارتباطات، رادار که انتقال اطلاعات را بر عهوه دارند و می توانند این سیم های حساس را تحریک کنند. اما لوله فلکسی با روکش ضد مغناطیسی تنها این پارازیت ها و تداخلات را دور نمی کند، بلکه از خارج شدن امواج منتشر شده از سیم های پر قدرت نیز جلوگیری می کند که با استاندارد های جدیدی که در برخی کشور ها وجود دارد به خوبی مطابقت پیدا خواهد کرد.  به طور کلی، این لوله ها برای محافظت و جلوگیری از آلودگی هایی که سیم هایی که تداخلات الکترومغناطیسی و یا امواج رادیویی از خود انتشار می دهند بهترین گزینه می باشد.

لوله های فلکسی با پوشش فولاد ضد زنگ

لوله های فلزی با روکش فولاد ضد زنگ بهترین گزینه برای محیط هایی با شرایط فرساینده و خورنده مانند پردازش شیمیایی، تصفیه حانه آب، تصفیه گاز و روغن، فرآوری مواد غذایی، تصفیه فاضلاب، کشتی سازی، کارخانه فولاد، کارخانه برق، نقل و انتقالات، تسهیلات و کاربرد های دریایی استفاده می شود.