مقالات

انواع لوله کاندوئیت و تاریخچه آن; کاربردها

هنگام سیم کشی برق گاراژ، منزل، محل کار و غیره از انواع لوله، سیم و اتصالات استفاده می‌شود. یکی از انواع لوله‌هایی که مختص به سیم‌های برق بوده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، لوله کاندوئیت می‌باشد. این لوله ها در انواع مختلف موجود می‌باشند. برخی از لوله‌های کاندوئیت از جنس فلز و برخی دیگر از جنس پلاستیک می‌باشند. درباره ویژگی‌های هر یک از آنها و کاربردشان در ادامه مطالبی ارائه شده است اما قبل از آن به تاریخچه لوله کاندوئیت می‌پردازیم.

تاریخچه لوله کاندوئیت

در زمان‌های بسیار دور برای روشنایی، از چراغ‌های گازسوز استفاده می‌شد. سپس به مرور زمان به جای بهره گیری از چراغ‌های گازسوز، از چراغ‌های الکتریکی استفاده شد. به این صورت که سیم‌های برق مورد نیاز از بین سیم‌های عبور داده می‌شوند که قبل از آن گاز از میان آنها عبور می‌کرد.

از آنجایی که محافظت از سیم‌های برق به این طریق افزایش پیدا کرد، در اوایل قرن 20 میلادی استفاده از لوله کاندوئیت گسترش پیدا کرد و در اکثر اتصالات الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفت.

انواع لوله کاندوئیت و کاربرد آنها

به صورت کلی لوله کاندوئیت به دو دسته لوله‌های فلزی و لوله‌های پلاستیکی تقسیم پذیر هستند که هر یک دارای انواع دیگری می‌باشند.

انواع لوله کاندوئیت و کاربرد آنها

کاندوئیت فلزی سخت (RMC – IMC)

جنس پایه کاندوئیت فلزی سخت یا RMC از فولاد گالوانیزه سنگین بوده که به کمک اتصالات رزوه ای قابل نصب می‌باشد. از این مدل لوله در فضاهای باز بکار گرفته شده تا هیچگونه عامل خارجی قادر به آسیب رساندن به آن نباشد.

RMC دارای طول 10 و 20 فوت بوده و در دو طرف آن نخ نصب شده است.

IMC نیز از همین مدل کاندوئیت می‌باشد اما به عنوان نسخه سبک تر و البته نازک تر از RMC به فروش می‌رسد. به دلیل سبکی این نوع از کاندوئیت کاربرد بیشتری دارد.

لوله‌های فلزی برق (EMT)

نوع دیگری از لوله کاندوئیت سخت بوده که از جنس فولاد گالوانیزه می‌باشد. البته در برخی از موارد برای ساخت این مدل لوله کاندوئیت، از آلومینیوم نیز استفاده می‌شود.

این نوع لوله در مقایسه با RMC دارای ضخامت و وزن کمتری می‌باشد از این رو به راحتی به وسیله ابزارهای برق کشی قابل خم شدن است.

لوله‌های EMT در اندازه‌های مختلف 1/2، 3/4 و 1 اینچ تولید شده و معمولا برای سیم کشی برق در ساختمان های مسکونی بکار گرفته می شوند.

لازم به ذکر است که اگر قصد دارید این اوله را در محیط و فضاهای باز بکار ببرید، پس از اتصال باید توسط اتصالات ضد آب مجهز گردند.

 

لوله های فلزی برق

لوله‌های غیرفلزی برق (ENT)

این نوع از لوله کاندوئیت دارای غلاف پلاستیکی بوده و انعطاف پذیر می‌باشند. برخی موارد فوق این نوع از لوله ها برای بکار بردن در فضاهای آزاد مناسب نمی‌باشند. بنابراین تنها برای لوله کشی داخل دیوار، قاب‌های چوبی و فوتی و سازه‌های بتنی کاربرد دارند.

اگرچه غلاف این مدل لوله کاندوئیت، از جنس پلاستیک است، اما در برابر آب و رطوبت مقاوم بوده و از سیم‌های داخل محافظت می‌نماید.

سیم‌های انعطاف پذیر (FMC و LFMC)

لوله کاندوئیت FMC دارای یک ساختار مارپیچی می‌باشد. این ساختار موجب می‌شود تا انعطاف پذیری سیم ها زیادتر شده و به راحتی می توان در انواع دیوارها جاگذاری نمود. لوله کاندوئیت FMC در انواع مکان‌های خشک که با آب و رطوبت در ارتباط نیستند، کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرند.

البته لازم به ذکر است که مدل دیگری از لوله کاندوئیت FMC موجود بوده و به عنوان LFMC به فروش می‌رسد. این نوع لوله دارای خاصیت و ویژگی‌های FMC دارد. اما با این تفاوت که اگر در مجاورت آب قرار بگیرند، مشکلی به وجود نمی آورند. در حقیقت LFMC مدل لوله ضد آب FMC می‌باشد. از LFMC در فضاهای باز مانند واحدها تهویه هدا کاربرد داشته و برای لوله کشی برق در این مکان ها بکار می رود.

لوله PVC سخت و محکم

مدل آخر لوله کاندوئیت، Rigid polyvinyl chloride یا لوله PVC می باشد. این نوع لوله همانند لوله‌های پلاستیکی می‌باشند. برای بکار بردن این مدل از لوله های کاندوئیت، باید در ابتدا گرم شوند. سپس در محل مورد نظر نصب گردند. چرا که پس از گرم شدن قابلیت خم شدن پیدا کرده و انعطاف پذیر می‌شوند.

در این مدل لوله PVC، لوله و اتصالات کاندوئیت به یکدیگر متصل می‌گردند. از همین رو در دسته لوله‌های ضد آب قرار می‌گیرند.

همانطور که می‌دانید در زیر زمین امکان خورده شدن لوله ها و زنگ زدن وجود دارد. برای لوله کشی در زیر زمین، این لوله‌های مقاوم بکار گرفته می شوند. زیرا پس از مدت کمی، آسیب نبینند.

توجه داشته باشید که هر نوع لوله کاربردهای خاص خود را دارد. همچنین برای مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنگام خرید، به کاربرد آنها توجه کرده تا در آینده دچار مشکل نگردید.

لوله کاندوئیت چیست

لوله های کاندوئیت به لوله های فلزی یا پلاستیکی گفته می شود که به منظور حفاظت از سیم های برقی ساختمان و تسهیلات، در پروسه ساخت و ساز به کار می رود. این لوله ها در انواع مختلفی از سفت و سخت گرفته تا نرم و انعطاف پذیر، این لوله ها به منظور نگهداری سیم های برق در محیط فرساینده ای چون سطوح بیرونی و دیوار ها و تسهیلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

دلایل مختلفی وجود دارد که شما را موظف به استفاده  و یا تعویض این لوله ها می کند. یکی از بزرگ ترین و مهم ترین دلایل، قوانین مختص ساخت و ساز بوده که سیم کشی غر استاندارد را بنا بر خطرات به وجود آورده، منع می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید قوانین محل زندگی خود را در این باره بررسی کنید. از دلایل دیگر می توان به آسیب دیدگی و یا خراب بودن لوله های برق ساختمان اشاره کرد که ریسک بروز اشکال فنی را بالا خواهد برد و در برخی مواقع منجر به آتش سوزی می شود.

البته توجه داشته باشید که تعویض سیستم لوله های برق ساختمان بهتر است به دست برق کار انجام گیرد. هرگاه که با سیم های باز روبرو هستید باید تمام حواس خود را جمع کرده و به شدت محتاط باشید و خیلی سریع به متخصص مراجعه فرمایید.