مقالات

معرفی انواع لوله‌های برق برای صنعت ساختمان

لوله‌های برق ساختمان

در این مقاله سعی داریم انواع لوله‌های برق را معرفی کنیم، اما پیش از آن خوب است که بدانیم در صنعت ساختمان سازی از لوله‌های مختلفی مانند لوله پلی امید برقی برای محافظت از کابل‌های برق استفاده می‌شود. استفاده نکردن از لوله برق و نصب ناصحیح لوله برق ساختمان، سبب ایجاد خطراتی مثل خرابی سیم کشی، قطعی برق و حتی آتش سوزی می‌شود.

برای انتخاب لوله برق برای ساختمان باید به مواد به کار رفته در این لوله‌ها توجه نمود و مطابق شرایط ساختمان مناسب‌ترین لوله را انتخاب کرد.

در ادامه مطلب با انواع لوله‌های محافظ برق و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم

لوله‌ برق کاندوئیت فلزی

این نوع از لوله‌ها نوعی عایق سخت فلزی است که برای حفاظت از کابل‌های برق در برابر آتش و ضربه و جلوگیری از تداخل نویز و اثر رساناهای هادی بر یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله ویژگی‌های این لوله‌های کاندوئیت فلزی مقاوم بودن آن در برابر ضربه، رطوبت، فشار و مواد شیمیایی است.

لوله‌های کاندوئیت فلزی برای استفاده‌های مختلف در انواع متنوع و با وزن، ضخامت و جنس مختلف تولید و روانه بازار می‌شوند.

لوله‌های برق کاندوئیت فلزی

لوله‌ برق پی وی سی

یکی از پرکاربردترین انواع لوله‌های برق، لوله پی وی سی (PVC) است. همان طور که از اسم این لوله‌ها مشخص است این لوله‌ها از پلاستیک ساخته شده و وزن سبکی دارند. از جمله ویژگی‌های این نوع از لوله مقاومت بالای آن در برابر خوردگی، آتش، مواد شیمیایی و ساییدگی است. این لوله‌های PVC انعطاف پذیری بالا و سطحی صیقلی داشته و میزان جذب آب آن‌ها بسیار پایین می‌باشد.

از لوله‌های پی وی سی به عنوان عایق سیم‌های برق استفاده شده و به دو صورت روکار و توکار از آن استفاده می‌شود.

لوله‌ برق گالوانیزه سرد

لوله‌های فولادی برق را خطر زنگ زدگی تهدید می‌کند. برای جلوگیری از زنگ زدگی لایه بیرونی فولاد را با یک لایه بیرونی از جنس روی می‌پوشانند که به این کار گالوانیزه کردن می‌گویند. لوله‌های گالوانیزه سرد جزو رایج‌ترین نوع لوله‌هاست که در لوله کشی توکار برق ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ویژگی‌های این نوع لوله می‌توان به رسانا نبودن، مقاومت آن در برابر ضربه و خوردگی و عمر طولانی آن اشاره کرد.

لوله برق گالوانیزه گرم

لوله‌های برق گالوانیزه گرم یکی از انواع لوله‌های برق است که برای مصرف روکار تولید شده و به همین دلیل از داخل و بیرون با پوشش روی گالوانیزه شده‌اند.

از جمله ویژگی‌های لوله‌های گالوانیزه می‌توان به فرم گیری آسان آن با لوله خم کن، مقاومت بالای آن در برابر ضربه، گردوغبار و حیوانات موذی و همچنین شکل زیبای آن اشاره کرد.

لوله برق پلی‌آمید

لوله‌های برق پلی امید از مواد پلیمر پلاستیکی ساخته شده و استحکام آن با وزن آن رابطه مستقیمی دارد. از لوله برق پلی امید به عنوان لوله محافظ کابل در برق کشی ساختمان و مخابرات استفاده می‌شود.

لوله‌ پلی امید برقی مقاومت بالایی در برابر ساییدگی، خوردگی و شکستن و مقاومت پایینی در برابر آتش سوزی از خود نشان می‌دهد. لوله پلی امید برق در مقابل فشار و حرکت‌های فیزیکی انعطاف مناسبی از خود نشان می‌دهد. همچنین از قیمت مناسبی نیز برخوردار است.

لوله برق پلی اتیلن

در میان انواع لوله‌های برق این مدل، قابلیت اشتعال بالایی دارند. بنابراین برای استفاده در جاهایی که امکان اتصال برق وجود دارد، مناسب نیستند. این نوع از لوله‌ها به دو صورت لوله شاخه‌ای و لوله کلافی تولید می‌شوند. لوله‌های پلی اتیلن به صورت تک جداره و دو جداره تولید شده و در مصارف انتقال آب شرب نیز کاربرد دارند.

لوله‌های پلی اتیلن کلافی دو جداره بیشترین استفاده را در صنعت کابل کشی مخابرات دارند زیرا حمل این لوله آسان بوده، نصب و قراردادن کابل درون آن بسیار ساده و اقتصادی است و همچنین به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد، روش‌های متنوعی برای اتصال آن وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی این لوله‌ها قیمت پایین آن و مقرون به صرفه بودن نصب آن است.

لوله‌های برق پلی اتیلن

لوله برق خرطومی

نوع خرطومی پراستفاده‌ترین نوع لوله‌های برقی است. این نوع لوله در صنعت ساختمان سازی استفاده بسیار زیادی دارد. این نوع لوله‌های خرطومی معمولاً از ترکیب گرانول پی وی سی با مواد دیگر ساخته شده اند. این مدل وزن بسیار سبکی دارند، به همین دلیل نصب آن‌ها نیز بسیار آسان و ارزان است.

لوله‌های خرطومی انواع مختلفی دارند که معروف‌ترین آن همان لوله‌های خرطومی معمولی است. لوله‌های خرطومی معمولی، برای استفاده توکار طراحی شده‌اند. این لوله‌ها انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند

لوله برق پلاستیکی

لوله‌های برق از نظر جنس انواع مختلفی دارند. یکی از شناخته شده‌ترین انواع لوله‌های برق، از مدل پلاستیکی هستند. آنها بر مبنای شکل ظاهری، ترکیب مواد و نوع استفاده، در چند مدل تولید می‌شوند: لوله‌های برق پی وی سی، یو پی وی سی، لوله پلی امید برقی و لوله برق خارطومی.

لوله برق خرطومی فلزی

به این نوع از لوله‌، فلکسی (فلکسیبل) نیز گفته می‌شود. این لوله‌ها برای محافظت از کابل‌های برق در برق کشی‌های ساختمانی، صنعتی، سیستم‌های تهویه ساختمان و … کاربرد دارد.

مهم‌ترین ویژگی این لوله‌ها انعطاف بسیار بالا و قابلیت نصب آسان، جلوگیری از نفوذ آلاینده‌ها و گردوغبار، مقاومت بالا در برابر ضربه، آتش سوزی، مواد شیمیایی و قیمت مناسب آن دانست.

لوله‌های برق خرطومی فلزی

لوله فولادی یا کاندوئیت سفت و سخت (RMC)

RMC در اصل خلاصه Rigid Metal Conduit است که به معنی لوله فلزی سخت می باشد. این نوع لوله ها از جنس فلز گالوانیزه شده سنگین وزن می باشند و با استفاده از لوله های اتصال نصب می شوند. البته که این نوع فلز ها به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی های بزرگ که محیط آزاد ممکن است به سیم های برق وارد کند مورد استفاده قرار می گیرند. این لوله ها برای تقویت و محافظت اجزای ساختمان و به خصوص پنل های برقی و سیم های برق حائز اهمیت است. لوله های فولادی برق در سایز های 3 تا 6 متر به فروش می رسد و در هر سر لوله ها باید حدیده هایی قرار داده شود تا بتوان از آن ها به بهترین نحو استفاده کرد.

لوله های فولادی به عنوان پر هزینه ترین گزینه برای برق کشی در بازار به شمار می آیند. هرچند که این لوله ها گران قیمت می باشند، اما پایداری و سختی این نوع لوله ها در طولانی مدت ارزش قیمت بالا را خواهد داشت.

کاندوئیت فلزی متوسط

IMC یا کاندوئیت فلزی متوسط (Intermediate Metal Conduit) نمونه سبک و نازک تری از لوله های فلزی می باشند. اما کفته می شود که برای تسهیلات کوچک به طور دقیق کیفیتی همانند لوله های فولادی را القا می کنند. در برخی مواقع، کاندوئیت های فلزی در ساخت و ساز مرسوم تز می باشند چرا که سبک وزن بوده و استفاده از آنان آسان تر می باشد. همچنین محافظتی هم اندازه با لوله های فلزی را ارائه می دهد.