مقالات

آموزش صفر تا صد نصب لوله PVC

روش‌های نصب لوله PVC

لوله‌ها PVC یکی از پرکاربردترین لوله‌ها برای مصارف ساختمانی و صنعتی هستند. یکی از دلایل محبوبیت این لوله‌ها، نصب و بکارگیری آسان از آنهاست. روش های زیادی برای نصب لوله pvc وجود دارد که می‌توانند اتصالات ضعیف تا بسیار محکمی ایجاد کنند. در ادامه به معرفی این روش‌ها و نکات مورد نیاز برای نصب لوله‌های pvc می پردازیم.

انواع روش‌های نصب لوله PVC

روش های اتصال لوله‌های pvc به طور کلی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

اتصال با چسب

اتصال با چسب رایج ترین شیوه ی اتصال لوله pvc بهم هست. از این روش زمانی بکار برده می‌شود که قرار هست لوله‌ها به صورت افقی بهم متصل شوند. برای این کار از چسب مخصوص استفاده می‌شود که قسمت بیرونی لوله ی نر و قسمت درونی لوله‌ی مادگی را کمی در خود حل می‌کند و در واقع یک جوش سرد بین دو لوله برقرار می‌ کند. در این روش باید ابتدا اقدام به برش pvc نمایید و بعد ناهمواری‌های سطح برش را از بین ببرید و سپس آن را خشک کرده و چسب مخصوص را اعمال نمایید. این روش نصب لوله pvc در بین باقی روش‌ها از همه ضعیف‌تر هست.

اتصال لوله pvc روش اورینگی

اگرچه که سالها است از این مدل برای اتصال لوله ‌ها در خارج از کشور استفاده می‌ شود اما در کشور ما یک روش نسبتاً جدید است. اورینگ پلاستیکی دایره ای شکل است که در سطح داخلی آن شیارهایی برای نگه داشتن لوله ها تعبیه شده است. از این مدل نصب لوله به طور ویژه در زمینه‌ی آب و فاضلاب استفاده می‌شود. این روش تجهیزات خاصی نیاز ندارد و سریع انجام می‌شود و ساده است. این روش نصب لوله pvc، انعطاف پذیری خوبی به آنها می‌دهد و مانع از مشکلات ناشی از انقباض و انبساط و شکست در برابر تنش می‌شود.

نصب مکانیکی (فلنجی)

این مدل نصب لوله pvc، برای اتصال لوله ها بهم یا شیرآلات هست. این شیوه یکی از بهترین اتصالات برای مقابله با خروج آب هست. در این نصب، یک فلنج با بکارگیری از چسب به انتهای یک لوله pvc نصب می‌شود و یک فلنج دیگر از پشت به آنها فشار می‌آورد. از اتصال فلنجی بیشتر برای اتصال دو جسم از نوع مختلف بهم استفاده می‌شود (مانند اتصال لوله به شیر آلات).

اتصال پیچی

از این شیوه ی نصب لوله pvc برای اتصال انواع لوله pvc با ضخامت زیاد استفاده می‌گردد . این اتصال در برابر فشار مقاومت بسیار زیادی دارد.

معیارهای انتخاب روش نصب مناسب

همانطور که در بالا دید روش ‌های مختلفی برای نصب لوله pvc وجود دارد و این موضوع مطرح می‌گردد که باید از کدام روش استفاده کنیم. انتخاب روش مناسب، به کاربرد لوله ها بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قرار باشد لوله در معرض فشار زیادی قرار بگیرید، اتصال چسبی ممکن هست نامناسب باشد و باید از اتصالات محکم تری استفاده کنید. یا برعکس، زمانی که یک استفاده ی روتین و ساده از لوله ها می‌ شود نیاز به صرف هزینه ی زیاد و بکار بردن از اتصالات محکمی مانند اتصال پیچی وجود ندارد.

نکات کلی در نصب لوله pvc

برای اینکه بتوانید نصب خوبی داشته باشید باید یک سری نکات کلی را رعایت نمایید. به عنوان مثال نصب لوله حتماً باید در سطوح صاف و وسیع انجام شود تا از آسیب های فیزیکی تا حد امکان جلوگیری شود. لوله ی pvc را نباید در مسیر بخار و یا مجاور سطوح بسیار داغ نصب کرد. هرگاه خواستید این لوله ها را به وسایل جانبی وصل کنید باید مطمئن شوید که به صورت محوری انجام شده باشد زیرا در غیر این صورت در اثر تنش‌های مختلف این اتصال قطع می‌گردد . به عنوان مثال در زمان اتصال pvc به یک پمپ که مدام دچار لرزش می‌شود باید لوله‌های انعطاف پذیر را بکار ببرید که تنش ها را مهار می کند.

برای محکم کردن هر چه بیشتر اتصالات، از نگهدارنده‌های مختلفی نظیر اتصالات گیره ای، زاویه دار و فنری استفاده می‌ شود این نگهدارنده را نباید بیش از حد محکم وصل کرد و اگر از جنس فلز هست حتماً باید عایق پلاستیکی و ضدزنگ داشته باشد. گاهی در مسیر نصب به برش pvc یا خم کاری pvc نیاز می‌گردد . بنابراین باید در انجام آنها مهارت داشته باشید.

نصب لوله pvc در منزل

سوالی که پیش می‌آید اینه که آیا ما می‌توانیم آنها را خودمان در خانه نصب کنیم؟ پاسخ به این سوال بستگی به کاربرد لوله ها دارد. این لوله‌ها به صورت روی زمین و زیرزمینی نصب می‌شوند. نصب زیرزمینی کمی دشوار است و نیاز به حفر زمین دارد. اما لوله‌های روکار را خودتان نیز می‌توانید به آسانی نصب کنید. البته همیشه توصیه می‌گردد برای این کار از تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا مشکلات بعدی برایتان پیش نیاید.

آموزش صفر تا صد نصب لوله PVC

لوله پی وی سی یا لوله پلیکا به عنوان یکی از پرکاربردترین لوله های به کار رفته در لوله کشی ساختمان، توزیع آب و.. نیاز به تخصص برای نصب دارد تا بعدا دچار آسیب نشود.

از چسب مایع برای اتصال لوله های پلیکا استفاده می‌شود. البته گاهی برای مهر و موم کردن این لوله ها می توان از نوارهای لاستیکی هم استفاده کرد.

روش اتصال لوله پلیکا با استفاده از چسب مایع

  • اندازه مورد نیاز را از بدنه لوله با کمک کمان جدا می کنیم.
  • حالا پلیسه های باقیمانده را با کمک پلیسه از جداره داخل و بیرون لوله جدا خواهیم کرد.
  • حالا جداره بیرونی لوله را با سمباده ریزتر می‌سابیم تا به صورت خش دار دربیاید.
  • از چسب پی وی سی برای جداره بیرونی لوله استفاده می کنیم.
  • لوله را با قدرت در سرکاسه فیتینگ می‌چرخانیم و سپس در سرکاسه فیتینگ لوله را به اندازه لازم جای می‌دهیم.
  • در آخر؛ با استفاده از پارچه چسب های اضافی را تمیز می کنیم.

نکات لازم جهت نصب لوله های پی وی سی

برای اینکه مشکل انقباض و انبساط لوله های پی وی سی رفع شود، باید به نکات زیر توجه فرمایید:

  • دو سر لوله پلیکا نباید به دیوار یا نقطه کور دیگری متصل شده باشد.
  • لوله باید جای کافی داشته باشد تا بتواند فرایند انبساط را در گرما انجام دهد.
  • برای مهار لوله از گیره‌های مخصوص استفاده کنید.
  • اگر عملکرد لوله در دماهای بالاست یا اینکه اکثر اوقات خالی است، باید عایق کاری را اصولی و درست انجام دهید.
  • هنگام نصب به این نکته توجه داشته باشید که لوله های پی وی سی دو برابر لوله مسی و سه برابر لوله فولادی انبساط دارد.