مقالات

نکات مهم درمورد لوله و اتصالات; فاکتورهای انتخاب

فاکتورهای مؤثر در انتخاب لوله و اتصالات

انواع مختلفی از لوله و اتصالات در ساختمان‌های مسکونی و تجاری کاربرد دارند. از نکات مهم لوله و اتصالات انتخاب لوله مناسب برای کاربردهای مختلف در ساختمان است.

این لوله‌ها بسته به کاربردی که از آن­ها انتظار می­ رود و مکانی که قرار هست در آن نصب شوند، انتخاب می‌شوند. در ادامه این راهنما ضمن اشاره به نکات مؤثر لوله‌ها و اتصالات، شما را با نحوه انتخاب مناسب آشنا می‌کنیم.

فاکتورهای مؤثر در انتخاب لوله و اتصالات

به غیر از قیمت انواع لوله و اتصالات باید به دیگر نکات مؤثر لوله و اتصالات نیز توجه داشت. فاکتورهای زیادی بر انتخاب لوله و اتصالات شما تأثیر می‌گذارد.

اینکه دو نوع لوله با مواد مختلف، عملکردی شبیه به هم داشته باشند، به این معنا نیست که حتماً باید از لوله و اتصالاتی که هزینه کمتری دارد استفاده کرد. زیرا انتخاب لوله مناسب به شرایط مختلفی بستگی دارد.

  • یکی از نکات مهم لوله و اتصالات، اینه که لوله انتخاب شده با اتصالات سازگاری داشته باشند. اگر شما در حال تعویض بخشی از لوله کشی ساختمان هستید، لازم است مشخص کنید که چه نوع لوله و اتصالاتی در سازه ساختمان وجود داشته است. همچنین لوله‌ها و اتصالات جدید با لوله کشی قبلی سازگاری داشته باشد.
  • یکی دیگر از فاکتورهای مهم، آسان بودن نصب آن می‌باشد. انواع لوله و اتصالات برای نصب کردن به یک میزان زحمت ندارند. انتخاب آیتمی که نصب آسان‌تر دارند، منجر به کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد.
  • لوله و اتصالات انتخاب شده باید با محیطی که در آن استفاده می‌شود سازگاری داشته باشد. به‌عنوان‌مثال عواملی مثل یخ‌بندان دائمی، امکان زلزله، خطر آتش سوزی در انتخاب، دارای اهمیت است.
  • یکی دیگر از نکات مهمی که باید در آن دقت شود، جایی است که قرار است لوله و اتصالات نصب شوند. نصب در داخل یا خارج از خانه، نصب زیر یا روی زمین، استفاده تحت فشار و دما و …
  • عارضه‌های محیطی محل نصب از دیگر نکات مهم هست. گرما و رطوبت و یا وجود عواملی که باعث خوردگی مواد می‌شوند مانند مواد اسیدی و شیمیایی باید در انتخاب نوع لوله‌ها و اتصالات مورد نظر قرار داده شوند.

در انتخاب بهترین مواد برای لوله‌ها و اتصالات لازم هست که به مواردی مثل صرفه جویی در وقت، انرژی، کار و نیاز به تعمیرات در آینده نیز توجه شود.

انواع لوله و اتصالات

با توجه به این که انواع لوله‌ها در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، در ادامه انواع لوله‌ها و اتصالات از نظر مواد ذکر شده و ویژگی‌های آن‌ها را بیان می‌کنیم.

لوله‌های فولادی ضد زنگ

لوله‌های فولادی ضد زنگ ممکن است خیلی شسته و رفته به نظر برسند، اما این لوله‌های خیلی گران هستند.

لوله‌های فولادی ضد زنگ در جاهایی که امکان خوردگی و زنگ زدگی زیادی وجود دارد مانند مناطق ساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از نکات مهم لوله و اتصالات این است که این نوع لوله‌ها به دو صورت انعطاف‌پذیر و سخت عرضه می‌شوند و برای اتصال این لوله‌ها به انواع لوله‌های دیگر به اتصالات خاصی احتیاج است. این لوله‌ها در سایزها و طول‌ها مختلفی عرضه می‌شوند.

باید دقت کنید که لوله‌های فولادی ضد زنگ را با لوله‌های گالوانیزه اشتباه نگیرید.

لوله‌های PEX

لوله‌های PEX لوله‌های پلاستیکی انعطاف‌پذیری هستند که به دلیل انعطاف خوبی که دارند به یک انتخاب محبوب در بین انواع لوله برای مصارف خانگی و صنایع کوچک تبدیل شده‌اند.

این لوله‌ها اگرچه هزینه اولیه نصبشان به نسبت بیشتر است، اما هزینه تعمیر و نگه داری ندارند. این لوله‌ها در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.

از معایب این نوع لوله این است که در برابر اشعه ماوراء بنفش آسیب‌پذیر است و لذا برای مصارف بیرونی مناسب نیست.

لوله‌ها و اتصالات PEX

لوله‌های مسی

لوله‌های مسی به دلیل طولانی بودن عمر و قابلیت اطمینانی که دارند به عنوان سنتی‌ترین لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاومت لوله‌های مسی در برابر خوردگی بسیار زیاد است و در برابر سرد و گرم شدن مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

بزرگ‌ترین عیب لوله‌های مسی این است که برای نصب آن باید از روش لحیم کاری استفاده کرد و نصب آن به اتصالات اضافی نیاز دارد. علاوه بر این لوله‌های مسی خیلی گران هستند.

لوله‌های PVC

از دیگر نکات مهم برای داشتن بهترین انتخاب توجه به خصوصیات لوله‌های PVC است. لوله‌های پلاستیکی مصارف بسیار گسترده‌ای دارند و از استفاده برای لوله کشی آب و فاضلاب گرفته تا مصارف برق کشی تنوع کاربرد دارند.

این لوله‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و نصب اتصالات آن‌ها آسان است. مهم‌ترین ایراد این نوع از لوله‌ها امکان اشتعال آن در برخی از ترکیبات موادی در آن است.

لوله و اتصالات PVC

لوله و اتصالات گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه در چند دهه قبل استفاده بیشتری داشت، ولی به علت امکان زنگ زدگی از داخل کم‌کم استفاده از آن‌ها کمتر شد. این لوله‌ها معمولاً به روش پیچ شدن در اتصالات نصب می‌شوند.

لوله‌های برنجی و چدنی

لوله‌ها و اتصالات برنجی و چدنی به دلیل مقاومت بالایی که در برابر زنگ زدگی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها معمولاً سنگین هستند. این لوله‌ها معمولاً استفاده مسکونی دارند.

نکات مهم در مورد لوله و اتصالات

امروزه اهمیت خرید و نصب درست و اصولی لوله و اتصالات به کار رفته در لوله کشی ساختمان بر هیچکس پوشیده نیست. به همین منظور توجه به یک سری نکات درباره لوله و اتصالات ضروری است.

  • جنس لوله و اتصالات: این لوله ها از جنس پلیمر و پلی اتیلن ساخته شده و در برابر رطوب و رسوب بسیار مقاوم هستند. جنس آنها در برابر مواد خورنده بسیار مقاوم بوده و می تواند 50 تا 100 سال عمر کند.
  • شرایط محل نصب: باید قبل از نصب لوله حتما به ویژگی های آب و هوایی محل نصب توجه داشته باشید. از طرفی باید میزان فشار وارده به این لوله ها را برآورد کرده و حساب شده پیش بروید.
  • برند لوله: شرکت های داخلی و خارجی بسیاری لوله پلیکا می سازند که از این میان باید برندی که کیفیت و دوام بالاتری دارد را انتخاب کنید.
  • تناسب میان لوله و اتصالات: بست مناسب باعث می شود که لوله در جای خود در اثر فشار یا ضربه جابه جا نشود. به همین منظور باید فشارهای وارده به لوله از سمت داخل و خارج را برآورد کنید. همچنین لوله در محل اتصال نباید دارای پوسیدگی یا ترک باشد. همچنین مواد خورنده ممکن است به اتصالات آسیب وارد شود.
  • قیمت لوله و اتصالات: هرگز به محصولات ارزان قیمت اعتماد نکنید. خرابی لوله و اتصالات بعد از نصب می تواند آسیب جبران ناپذیر و ضرر مالی زیادی به شما وارد کند. پس برای اینکه هزینه تعویض و تعمیر آنها را ندهید، حتما از لوله پلیکاهایی با کیفیت بالا استفاده کنید.